przewiń do góry
Przejdź do druki i wnioski do pobrania
Przejdź do treści Przejdź do stopki
Nieodpłatna pomoc prawna w czasie epidemii

Nieodpłatna pomoc prawna w czasie epidemii

Treść

Starosta Gorlicki informuje, że nieodpłatna pomoc prawna, nieodpłatne poradnictwo obywatelskie i mediacje odbywają się z wykorzystaniem środków porozumiewania się na odległość, czyli w formie Home Office - dyżurów telefonicznych. Ma to na celu zapewnienie bezpieczeństwa zarówno wykonawcom, jak i beneficjentom pomocy. Taka forma poradnictwa obowiązywać będzie do odwołania.

Osoba potrzebująca udzielenia NPP/NPO powinna złożyć w formie elektronicznej wniosek o uzyskanie porady. W sytuacji uzasadnionej brakiem dostępu do Internetu beneficjent może złożyć wniosek o uzyskanie porady wraz z oświadczeniem ustnie przez telefon. Fakt ten powinien być niezwłocznie odnotowany przez wykonawcę usługi w formie notatki służbowej, zawierającej następujące dane: imię, nazwisko, adres, numer PESEL (w przypadku braku numeru PESEL - numer innego dokumentu tożsamości) oraz datę złożenia oświadczenia. W notatce należy również wskazać przyczyny uzasadniające odstąpienie od pisemnej formy oświadczenia - dotyczy wykonawców!

Dostęp do nieodpłatnych usług pomocy prawnej, poradnictwa obywatelskiego i mediacji zapewniony jest w sposób wyłączający bezpośrednią obsługę, analogicznie jak w przypadku udzielania w/w usług w stosunku do osób, o których mowa w art. 8 ust. 8 ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. (Dz.U. z 2019 r., poz. 942) o nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim oraz edukacji prawnej. W szczególności znajdzie tu zastosowanie § 8 ust. 5 rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie nieodpłatnej pomocy prawnej oraz nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego (Dz.U. z 2018 r., poz. 2492), zgodnie z którym część B karty pomocy nie przekazuje się osobie uprawnionej w przypadku udzielania NPP/NPO poza punktem lub za pośrednictwem porozumiewania się na odległość. Po udzielonej NPP/NPO, osobę uprawnioną informuje się o możliwości przekazania opinii o udzielonej NPP/NPO pod wskazanym numerem telefonu 18 353 53 80 lub adresem poczty elektronicznej npp@powiatgorlicki.pl lub listownie na adres Starostwo Powiatowe, ul. Biecka 3, 38-300 Gorlice.

Urzędy Miast/Gmin z terenu Powiatu Gorlickiego, z którymi zostały zawarte porozumienia na świadczenie usług NPP/NPO zobowiązane są do poinformowania w lokalach świadczenia w/w usług informacji o funkcjonowaniu poradnictwa. Jeżeli zaistnieją pozytywne przesłanki w zaistniałej sytuacji epidemiologicznej, lokale będą funkcjonować w pierwotnej formule, zgodnie z harmonogramami przedłożonymi gminom.

W razie zapytań i informacji można kontaktować się w godzinach pracy starostwa od 7.30 do 15.30 pod nr tel. 533 381 828.

Źródło: bip.malopolska.pl/spgorlice

Tagi