
Głosowanie nad absolutorium Burmistrza za rok 2017
Treść
Na zaplanowanej na dzień 21 czerwca LI Sesji Rady Miasta Gorlice, odbędzie się głosowanie nad jedną z najważniejszych uchwał w trakcie każdego roku budżetowego. Pod obrady Radnych trafi sprawozdanie Burmistrza Rafała Kukli z wykonania budżetu za rok 2017, czyli uchwała absolutoryjna.
Przedstawiamy skrótową informację na temat wykonania budżetu Miasta Gorlice w 2017 oraz opinie Komisji Rewizyjnej Rady Miasta Gorlice oraz Regionalnej Izby Obrachunkowej o sporządzonym sprawozdaniu.
W 2017 r. Burmistrz Miasta wniósł pod obrady Sesji Rady Miasta Gorlice 12 projektów uchwał w sprawie zmiany budżetu, z których wszystkie zostały przez Radnych przyjęte (ostatni na sesji 21 grudnia 2017r.).
Wszystkie Uchwały i wykonujące je zarządzenia zostały przesłane do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Nowym Sączu, która nie stwierdziła żadnych uchybień.
Zrealizowano dochody w 98,6 %. i wydatki w 94,8 %.
Deficyt budżetu jest niższy o 4.164 tys. zł. od zakładanego.
Zaciągnięto o 500 tys. zł mniej kredytu niż pierwotnie planowano.
Dochody bieżące zostały wykonane o 1.506.113 zł ponad zakładany plan. Dochody majątkowe wykonano w łącznej wysokości 3.691.519,17 zł, co stanowiło 55,4 % założonego planu. Dochody majątkowe nie zostały wykonane, ponieważ ze względu na procedurę zmiany planu zagospodarowania przestrzennego nie zrealizowano dotychczas zaplanowanego zbycia nieruchomości gruntowych w Strefie Aktywności Gospodarczej. Nie uzyskano również 100 % wpływów z tytułu planowanych dotacji celowych w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich. Po zmianie planu zagospodarowania przestrzennego Miasta, planuje się dokonać sprzedaży nieruchomości w strefie w 2018r., co pozwoli sfinansować nowe zadania inwestycyjne.
W wyniku rozliczenia budżetu uzyskano wolne środki finansowe w kwocie: 4.239.365,07 zł, które zostały przeznaczone na zadania inwestycyjne w 2018 r. wnioskowane przez Radnych.
Wskaźniki obsługi długu ujęte w Wieloletniej Prognozie Finansowej uległy poprawie w stosunku do zakładanego pierwotnie planu.
Rezultatem dobrego wykonania budżetu jest uzyskana wysoka nadwyżka operacyjna. Wskaźnik ten informuje o tym, że Miasto dysponuje środkami, które może przeznaczyć wprost na inwestycje zwiększające jakość życia lokalnej wspólnoty. W 2017 r. nadwyżka operacyjna powstająca z nadwyżki dochodów bieżących nad wydatkami bieżącymi wyniosła 8.806.015,50 zł przy planowanej 4.878.674 zł.
Od początku kadencji kondycja finansowa Miasta jest na stałym poziomie. Dochody bieżące są realizowane ponad zakładany plan, a wydatki bieżące realizowane w sposób oszczędny.
Co najważniejsze, sprawozdanie z wykonania budżetu zostało pozytywnie i bez uchybień zaopiniowane przez Komisję Rewizyjną Rady Miasta i Regionalną Izbę Obrachunkową w Nowym Sączu, co świadczy o zgodnym z prawem i przyjętymi założeniami planowaniem oraz realizacją budżetu.