Przejdź do druki i wnioski do pobrania
Przejdź do treści Przejdź do stopki
Grafika - kalkulator i kartka papieru.

Podatniku, płacąc na czas – płacisz mniej

Treść

Informacja o kosztach postępowania windykacyjnego.

Zachęcamy Państwa do zapoznania się z informacjami ważnymi dla wszystkich podatników, związanymi z obecnymi przepisami Ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.

Pragniemy przekazać Państwu kilka bardzo ważnych informacji które mogą mieć istotne znaczenie dla Mieszkańców – podatników podatków lokalnych (od nieruchomości, rolnego, leśnego, od środków transportowych), opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, opłaty od posiadania psów, jak również osób, na które Straż Miejska nałożyła mandat karny kredytowany.

Obowiązkiem gminy jest prowadzenie działań windykacyjnych. Ustawa o postępowaniu egzekucyjnym w administracji nakłada na organ podatkowy (Burmistrza Miasta Gorlice) szereg obowiązków związanych z windykacją podatków i opłat lokalnych.

Podstawowo działania te obejmują wysyłanie upomnień (na tym etapie do zaległego podatku lub opłaty doliczana jest kwota 16 zł kosztów upomnienia). Przypominanie przez Urząd Miejski o zadłużeniu – tzw. czynności informacyjne np. w formie zawiadomień, mają charakter dobrowolny. Jeżeli jednak nie spowodują one wpłaty zobowiązań, Miasto Gorlice ma obowiązek wszczęcia egzekucji administracyjnej. Mówiąc prościej, przekazuje sprawę dalszej windykacji do urzędu skarbowego.

W świetle aktualnie obowiązujących przepisów ma to szczególne znaczenie, bowiem przekazanie egzekucji do urzędu skarbowego, wiąże się z poniesieniem przez Zobowiązanego – czyli osobę która nie zapłaciła podatku czy opłaty – dodatkowych kosztów.

  • Wszczęcie postępowania egzekucyjnego, czyli przesłanie tytułu wykonawczego do egzekucji to koszt 40 zł.
  • Jeżeli nastąpi wszczęcie egzekucji administracyjnej przez Urząd Skarbowy opłata ta zostanie podwyższona do 100 zł.

Są to opłaty za jeden tytuł wykonawczy, każdy następny tytuł wykonawczy to kolejne 100 zł. Przykładowo, jeżeli Podatnik zalega z podatkiem od nieruchomości za 2024 i 2025 r. płatnego w jednej racie w terminie do 15 marca danego roku podatkowego (dla podatku nieprzekraczającego 100 zł rocznie) muszą zostać wystawione 2 tytuły wykonawcze.

Jeżeli Podatnik zalega każdorazowo z każdą z 4 rat podatku za dany rok, zostaną wystawione 4 upomnienia po upływie terminu płatności każdej z poszczególnych rat a następnie 4 tytuły wykonawcze.  

To jednak nie koniec kosztów. Osoba która nie zapłaci podatku czy opłaty bezpośrednio do gminy zostanie obciążona także opłatą egzekucyjną – może być to 10% lub 5% w zależności od tego czy zapłata zostanie wyegzekwowana czy też nastąpi zapłata bezpośrednio do urzędu skarbowego lub wierzyciela.

Ponadto, dłużnik będzie zobowiązany do zwrotu wydatków jakie urząd skarbowy poniesie w związku z prowadzoną egzekucją administracyjną.

Najlepiej zobrazuje to przykład:

Jeżeli zaległość z tytułu podatku wynosi 160 zł – po wysłaniu przez Urząd Miejski do Państwa upomnienia i braku zapłaty w terminie wynikającym z upomnienia, nastąpi wszczęcie postępowania egzekucyjnego – urząd skarbowy pobierze łącznie 327,40 zł, na które składają się:

  • koszty upomnienia: 16 zł,
  • koszty egzekucji prowadzonej przez urząd skarbowy:  

- 100,00 zł opłata manipulacyjna,
- 16,00 zł opłata egzekucyjna (10%),
- 35,40 zł opłaty pocztowe (średnio 3x11,80 zł polecone ZPO).

Łączne dodatkowe koszty na rzecz urzędu skarbowego w przypadku przymusowego ściągnięcia 151,40 zł.

Chcemy podkreślić, że opłaty pobierane przez urząd skarbowy nie są przekazywane do Urzędu Miejskiego ani nie zasilają budżetu Miasta.

Stanowią one przychód budżetu państwa. Ministerstwo Finansów wprowadzając opłatę manipulacyjną uzasadniło to w następujący sposób: „opłata manipulacyjna oprócz refinansowania wydatków poniesionych przez organ egzekucyjny pełni funkcję prewencyjną i wychowawczą. Promując zachowania społecznie pożądane, wpływa na wzrost świadomości obywateli w zakresie terminowego wykonywania obowiązków”.

Jak wspomniano na wstępie tej informacji, prowadzenie egzekucji administracyjnej przez Urząd Miejski to obowiązek a nie wybór.

Wspólnie możemy działać aby te koszty nie powstały i nie narażały domowych budżetów na nieplanowane wydatki. Dlatego prosimy aby rzetelnie podejść do informacji jakie przekazujemy Państwu o istniejącym zadłużeniu w formie upomnienia lub zawiadomienia.

Informacje dotyczące aktualnego stanu Państwa rozliczeń z tytułu podatku od nieruchomości od osób fizycznych oraz opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi uzyskacie Państwo pod numerem telefonu 18 35 51 248.

Informacje dotyczące możliwości rozwiązania Państwa problemów zadłużenia uzyskacie telefonicznie pod numerem 18 35 51 254.

Przypominamy również o terminach płatności rat podatku od nieruchomości od osób fizycznych:

  • I rata do 15 marca każdego roku podatkowego,
  • II rata do 15 maja każdego roku podatkowego,
  • III rata do 15 września każdego roku podatkowego,
  • IV rata do 15 listopada każdego roku podatkowego.

Ponadto przypominamy o możliwości zapisu do „Gorlickiego Systemu Powiadamiania SMS”
na formularzu dostępnym pod adresem https://www.gorlice.pl/pl/405/0/formularz-sms.html
w celu otrzymywania bezpłatnych wiadomości SMS przypominających m.in. o terminach płatności podatków i opłat lokalnych.