
Wspólna inwestycja powiatu i miasta
Treść
To największa inwestycja drogowa w historii powiatu gorlickiego i miasta Gorlice – takie zdanie powtarzano podczas uroczystego otwarcia północnego obejścia Gorlic. W pół roku zmodernizowano gruntownie 4,5 km ulic: Sikorskiego, Wyszyńskiego i Wincentego Pola w Gorlicach. Realizacja tego zadania była możliwa dzięki wzorowej współpracy trzech samorządów: realizatorów projektu - Powiatu Gorlickiego i Miasta Gorlice oraz współfinansującego inwestycję Zarządu Województwa Małopolskiego.
Na podsumowaniu projektu i uroczystym oddaniu do użytku inwestycji pn. „Uspokojenie ruchu w mieście Gorlice poprzez budowę północnego obejścia Gorlic wraz z dostępem do gorlickiej strefy aktywności gospodarczej” spotkali się m.in: Poseł na Sejm RP Elżbieta Borowska, Wicemarszałek Małopolski Stanisław Sorys, Dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Krakowie Marta Maj, p.o. Dyrektor Kancelarii Zarządu Witold Kochan, Starosta Gorlicki Karol Górski, Burmistrz Gorlic Rafał Kukla, Wicestarosta Powiatu Gorlickiego Jerzy Nalepka, przedstawiciele wykonawcy, czyli Firmy STRABAG – kierownik Rafał Zietek oraz Radni Rady Powiatu Gorlickiego i Rady Miasta Gorlice.
Starosta Karol Górski w swoim wystąpieniu mówił m.in.: - To największa inwestycja w historii powiatu gorlickiego i miasta Gorlice. Była możliwa dzięki determinacji i wzorowej współpracy samorządu powiatowego i miasta Gorlice oraz wsparciu Zarządu Województwa Małopolskiego. Początki były bardzo trudne, gdyż dofinansowanie projektu o wartości blisko 40 mln zł wynosiło zaledwie 53%. Podstawą do realizacji zadania stały się jednomyślne uchwały Rady Miasta i Rady Powiatu Gorlickiego o solidarnym sfinansowaniu brakującej kwoty tj. ok. 17 mln zł. Bez tej zgody i wzajemnego wsparcia nie moglibyśmy rozpocząć tej inwestycji. To było bardzo budujące i dobrze rokuje na przyszłość. Niezwykle istotne było także wsparcie ze strony władz województwa małopolskiego. Na jednym ze spotkań wicemarszałek Stanisław Sorys powiedział: „jeżeli podejmujecie realizację zadania nie zostawimy was samych z problemem finansowym”. I tak rzeczywiście się stało. Zarząd Województwa już 3-krotnie podejmował decyzje o zwiększeniu dofinansowania projektu. Najpierw było to o 2 mln zł, potem o 3 mln zł, a w lutym br. o kolejne 4 mln zł. W ten sposób Dofinansowanie budowy północnego obejścia Gorlic wynosi 28,6 mln zł tj. 78% , ale nadal wspólnie z burmistrzem Gorlic zabiegamy o jego wzrost do 85%.
Starosta Karol Górski serdecznie dziękował poprzedniemu i obecnemu Zarządowi Województwa Małopolskiego za współpracę i wielkie wsparcie w trakcie przygotowywania, realizacji i rozliczania projektu. Przekazał słowa wdzięczności dla Rad Powiatu i Miasta Gorlice oraz Burmistrza Rafała Kukli za zrozumienie, solidarność i determinację, których efektem jest nowa trasa usprawniająca ruch w Gorlicach. Wyrazy uznania skierował starosta do wykonawcy Firmy STRABAG, która podjęła się w pół roku zrealizować wielkie wyzwanie i musiała pokonać nie tylko czas ale także trudne warunki geologiczne i pogodowe. Podziękowania przekazał także mieszkańcom Glinika, którzy z wielką cierpliwością znosili uciążliwości wynikające z przebudowy dróg w tamtej części miasta.
Burmistrz Gorlic Rafał Kukla podkreślił, że ta inwestycja przyczyni się do upłynnienia ruchu w mieście, polepszenia dostępności komunikacyjnej do Strefy Aktywności Gospodarczej i co niezmiernie ważne podnosi bezpieczeństwo ruchu zarówno dla kierowców jak i pieszych, zwłaszcza dużej grupy uczniów. Zaznaczył, że tylko dobra współpraca z Zarządem Województwa oraz Powiatem pozwoliła na realizację tego zadania. Burmistrz dziękował Radom Powiatu i Miasta za solidarne wsparcie oraz wykonawcy za terminowe wykonanie inwestycji. - Dziś możemy się cieszyć ze wspaniałego efektu i myśleć o kolejnych projektach, w tym o budowie zachodniej obwodnicy Gorlic – mówił burmistrz Rafał Kukla.
Wicemarszałek Stanisław Sorys dziękował za dobrą współpracę oraz wyraził radość z terminowego zakończenia projektu. Podkreślił, że w tego typu zadaniach czas realizacji stanowi 20%, a 80% to przygotowanie projektu. Marszałek Sorys przekazał podziękowania mieszkańcom za cierpliwe znoszenie wszystkich uciążliwości tej inwestycji. Dodał także, że jako zapalony turysta często jeździ w Beskid Niski i ma teraz lepszy i łatwiejszy dostęp.
Wicestarosta Jerzy Nalepka również podkreślał zgodne współdziałanie trzech samorządów, bo przecież zgoda buduje i to powiedzenie się sprawdziło. Wyraził nadzieje na równie efektywne współdziałanie przy innych projektach np. przebudowie ul. Michalusa w Gorlicach, budowie zachodniej obwodnicy Gorlic.
W imieniu mieszkańców tamtego rejonu Gorlic głos zabrał Czesław Kłapsa, który z wielkim zadowoleniem wypowiadał się o zrealizowanej inwestycji, podkreślając, że: „Teraz czujemy się prawdziwymi mieszkańcami miasta. Nowa droga podniosła znaczenie tego terenu i jesteśmy wdzięczni za jej tak sprawną realizację...”
Uroczystego przecięcia wstęgi dokonali: Poseł na Sejm RP Elżbieta Borowska, Wicemarszałek Małopolski Stanisław Sorys, Stanisław Pasoń Radny Sejmiku WM, p.o. Dyrektor Kancelarii Zarządu Witold Kochan, Starosta Gorlicki Karol Górski, Burmistrz Gorlic Rafał Kukla, Przewodniczącymi RP Marek, Przewodniczący RM Krzysztof Wroński, kierownik Rafał Ziętek z Firmy STRABAG, Inspektor Nadzoru Stanisław Musiałek z Firmy ARKADIUS, Ryszard Stokłosa z Biura Projektowego Promost Consulting T. Siwowski oraz Burmistrz Biecza Mirosław Wędrychowicz i Wójt Gminy Gorlice Ryszard Guzik.
Nową trasę poświecili: ks. Marek Urban, proboszcz parafii pw. MBNP w Gliniku oraz ks. Marek Tutro reprezentujący proboszcza parafii NNMP w Gorlicach ks. Stanisława Ruszela.
DANE O PÓŁNOCNYM OBEJŚCIU GORLIC
- 39,7 mln zł - całkowity koszt inwestycji, w tym:
- 28,6 mln zł - dofinansowanie z MRPO (ok. 78% stan na 11.04.2016)
Projekt realizowany był w ramach Działania 4.1. Schemat A Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 współfinansowanego przez Unię Europejską.
Koszty zadań zrealizowanych przez samorządy:
- Powiatu Gorlickiego – 35,3 mln zł
- Miasta Gorlice – 4,4 mln zł
Zadania zrealizowane na drogach powiatowych - ul. Sikorskiego i Wyszyńskiego:
- 3,3 km gruntownie przebudowanych dróg powiatowych,
- 3 nowe ronda na skrzyżowaniach ul. Sikorskiego: z drogą wojewódzką 977 w Stróżówce, z ul. Korczak i ul. Wyszyńskiego wraz z odwodnieniem i pozostałą infrastrukturą,
- poszerzenie pasów ruchu jezdni do 7 metrów wraz z poszerzeniem korpusu drogowego i lokalną korektę przebiegu ul. Sikorskiego,
- przebudowa kanalizacji ogólnospławnej na ul. Wyszyńskiego na kanalizację deszczową i sanitarną oraz nowa nawierzchnia tej drogi,
- 4,7 km wybudowanych chodników,
- 4 zatoki autobusowe wraz z peronami,
- 1 zatoka parkingowa na 27 miejsc postojowych,
- 5 km kanalizacji, w tym: 3,8 km deszczowej i 1,2 km sanitarnej
- 100 szt. latarni
- stabilizacja, wzmocnienie i drenaż gruntu na przy ul. Sikorskiego m.in. przez wykonanie 39 pali betonowych na głębokość 12 m oraz tzw. oczepu, czyli betonowej zapory, aby zabezpieczyć drogę przed osuwaniem się,
- wykonanie i przebudowa instalacji w branży: gazowej, elektrycznej, wodnej, sanitarnej i teletechnicznej przy ul. Sikorskiego
- wykonanie sieci wodociągowej oraz przebudowa kabla energetycznego przy ul. Wyszyńskiego
Zadania zrealizowane na drodze miejskiej - ul. W. Pola:
- modernizacja ul. W. Pola od ul. Wyszyńskiego do strefy przejazdu przez torowisko na długości 1,1 km wraz z przejazdem kolejowym oraz niezbędną infrastrukturą w tym rejonie tj. jednostronnym chodnikiem, nowym oświetleniem ulicznym, kanalizacją deszczową.
Okres realizacji: 7 lipca - 30 grudnia 2015 roku.
Wykonawca: Firma STRABAG
INFORMACJE DODATKOWE
Historia budowy północnego obejścia Gorlic
- Rok 2000 – próba wykonania koncepcji przebudowy drogi przez Miasto i Powiat (burmistrz Józef Abram). Brak zgody na zajęcie działek
- Rok 2014 – Próba wpisania ciągu drogowego do NPPDL (Starosta Mirosław Wędrychowicz, radny powiatowy Rafał Kukla, burmistrz Witold Kochan)
- Rok 2014 – podjęcie uchwał przez Rady Gminy Gorlice i Powiatu o przejęciu przez powiat ul. Sikorskiego w części gminnej.
- Rok 2015 – złożenie wniosku przez Powiat do MRPO schemat 4.1.A. Wniosek opracowała firma Magnus Media z Krakowa
- 17.07.2015 – rozpoczęcie budowy – 30.12.2015 r. zakończenie prac i uzyskanie pozwolenia na użytkowanie.
Osoby zaangażowane w prace przygotowawcze projektu:
- starosta Mirosław Wędrychowicz, burmistrz Kazimierz Sterkowicz, burmistrz Witold Kochan, wójt Ryszard Guzik, burmistrz Rafał Kukla, starosta Karol Górski.
Historia finansowania inwestycji
- czerwiec 2015 – propozycja podpisania umowy z Zarządem Województwa na kwotę 19,5 mln (53%) z kwoty 36,8 mln
- 25.06.2015 r. sesje w Powiecie i Mieście Gorlice – 100% zgody wszystkich radnych sfinansowania solidarnie po połowie brakującej kwoty ok. 17 mln zł.
- październik 2015 r. + 2 mln zł
- styczeń 2016 r. + 3 mln zł
- luty 2016 r. + 4 mln zł
- obecne dofinansowanie 28,6 mln. zł (ok.78%)
- maksymalne możliwe dofinansowanie wynosi 85%
Rada i Zarząd Powiatu Gorlickiego oraz Burmistrz Miasta Gorlice przekazują podziękowania za współpracę i wsparcie dla realizacji projektu dla:
- Zarządu Województwa Małopolskiego: Marka Sowy, Jacka Krupy, Stanisława Sorysa, Leszka Zegzdy, Wojciecha Kozaka
- Dyrektora WZD – Marty Maj
- Radnych Miasta i Powiatu za odważne działanie i podjęcie ryzyka
- Skarbników Miasta i Powiatu Krystyny Tokarskiej i Krystyny Lewek
- Dyrektorów Departamentów Urzędu Marszałkowskiego Jakuba Szymańskiego, Piotra Szymańskiego, Huberta Guza
- Dyrektora PZD w Gorlicach Marka Machowskiego i jego pracowników
- Firmy Strabag Infrastruktura Południe
- Firmy Proj. Promost z Rzeszowa
- Inspektora Nadzoru firmy Arkadi z Czudca i FK Projekt Łącko
- obecnego burmistrz Biecza, a poprzedniego Starosty Mirosław Wędrychowicz za ogromne zaangażowanie i konsekwencję działania
- mieszkańców ulic: Sikorskiego, Wyszyńskiego i Wincentego Pola za cierpliwość i zrozumienie.
fotografia z konferencji: Starostwo Powiatowe w Gorlicach