Przejdź do druki i wnioski do pobrania
Przejdź do treści Przejdź do stopki
Informacja dla przedsiębiorców prowadzących sprzedaż napojów alkoholowych na terenie Miasta Gorlice

Informacja dla przedsiębiorców prowadzących sprzedaż napojów alkoholowych na terenie Miasta Gorlice

Treść

Uwaga przedsiębiorcy zajmujący się sprzedażą alkoholu! Przypominamy, że zgodnie z ustawą o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, jedną z zasad sprzedaży napojów alkoholowych jest zakaz reklamy i promocji tych napojów na obszarze naszego kraju. W świetle obowiązujących przepisów za nielegalną należy również uznać sytuację, gdy znaki towarowe napojów alkoholowych (oprócz piwa) są widoczne z zewnątrz sklepu, np. przez witrynę sklepową.

„Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku II GSK 982/17 z 13 lipca 2017 r. (sygn.II GSK 982/17) stwierdził, iż eksponowanie w oszklonej witrynie sklepowej – jako oknie wystawowym – znaków towarowych napojów alkoholowych, stanowi reklamę tych napojów w rozumieniu art. 2[1] ust. 1 pkt 3 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi  ponadto uzasadnia cofnięcie zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych".

Ujawnienie przypadków prowadzenia nielegalnej reklamy alkoholu jest podstawą do wszczęcia z urzędu postępowania w sprawie cofnięcia wydanych zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych. Jednocześnie prosimy przedsiębiorców o podjęcie we własnym zakresie działań dostosowujących sposób eksponowania napojów alkoholowych do obowiązujących przepisów prawa.

Widoczne z zewnątrz punktu sprzedaży napojów alkoholowych butelki z etykietami, na których znajdują się znaki towarowe napojów alkoholowych lub symbole graficzne z nimi związane, a także nazwy i symbole graficzne przedsiębiorców produkujących napoje alkoholowe, nieróżniące się od nazw i symboli graficznych napojów alkoholowych, wypełniają znamiona reklamy napojów alkoholowych.

Ustawodawca w art. 2 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi  (t.j Dz. U. z 2020 r., poz. 2277) z 26 października 1982 r., zawarł definicje  promocji i reklamy napojów alkoholowych. Zgodnie z nimi:

  • przez promocję napojów alkoholowych należy rozumieć między innymi: „(…)inne formy publicznego zachęcania do nabywania napojów alkoholowych.”;
  • przez reklamę napojów alkoholowych należy rozumieć „publiczne rozpowszechnianie znaków towarowych napojów alkoholowych (…) służące popularyzowaniu znaków towarowych napojów alkoholowych.”

Zgodnie z art. 13 ustawy, dopuszczalna jest, po spełnieniu szeregu dodatkowych warunków, reklama i promocja piwa.

Taka interpretacja przepisów znajduje także potwierdzenie w komentarzach do wspomnianej ustawy. Identyczne stanowisko prezentuje również Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Warszawie. Ponadto, organ II instancji – Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Krakowie także uznało, że ekspozycja napojów alkoholowych poprzez umieszczenie ich bezpośrednio za szybą sklepu nie różni się w istocie od wystawienia ich na zewnątrz placówki i jest formą niedozwolonej reklamy alkoholu.