Przejdź do druki i wnioski do pobrania
Przejdź do treści Przejdź do stopki
Samochód wyścigowy na trasie 12. Wyścigu Górskiego Magura Małastowska

Za nami 12. Wyścig Górski Magura Małastowska!

Treść

W miniony weekend (28-29 czerwca), odbył  się 12. Wyścig Górski Magura Małastowska – 5. i 6. Runda Górskich Samochodowych Mistrzostw Polski (GSMP)!

W sobotniej, 5. rundzie GSMP, zwyciężył jeżdżący Fordem Fiesta Sebastian Stec (Automobilklub Polski), lider klasyfikacji generalnej kat. 1 Górskich Samochodowych Mistrzostw Polski. Liczącą 3610 metrów kręta górską trasę pokonał ze średnią prędkością 123 km/h, pokonując 76 konkurentów.

Dwa podjazdy wyścigowe zajęły mu 3:31,406 min. W sprzyjających osiąganiu dobrych rezultatów warunkach pogodowych, doskonale poradził sobie Sebastian Matuszewski (S.S.S.A Orski), kierujący napędzanym na tylną oś Lotusem Exige. Kierowca z Wybrzeża stracił do zwycięzcy 4,8 sekundy. Na miejscu trzecim sklasyfikowano jeżdżącego w tym sezonie Lamborghini Huracan ST EVO 2 Bartłomieja Madziarę (Automobilklub Wielkopolski), który po dwóch podjazdach stracił do lidera 8,4 sekundy.
Samochód wyścigowy na trasie 12. Wyścigu Górskiego Magura Małastowska
Dwa przedpołudniowe podjazdy treningowe odbyły się bez większych przygód, jeśli nie liczyć pojawiającej się kilkukrotnie czerwonej flagi przy niegroźnych kolizjach czy awariach. Również pierwszy podjazd wyścigowy odbył się bez żadnych nieprzewidzianych zdarzeń. W drugim podjeździe, po niegroźnym wypadku Hondy Civic Krzysztofa Farasia, czterech z kierowców zatrzymanych przez czerwoną flagę wróciło na start, żeby zgodnie z regulaminem powtórzyć swój podjazd wyścigowy. Trójka z nich, po pojawieniu się czerwonej flagi, znów wróciło na start. Trzecia powtórka spowodowana była awarią auta na trasie. Sytuację szybko opanowano i drugi podjazd wyścigowy udało się sprawnie zakończyć.

W klasyfikacji GSMP Historycznych, zwycięzca rundy, Janusz Jania (Honda Integra, Automobilklub Krakowski) nadrobił część straty do lidera swojej klasy, Marcina Przybyszewskiego (Honda Integra, Automobilklub Rzemieślnik), wyprzedzając zaledwie o 1,5 sekundy trzeciego Adama Garbacza (Honda Civic EK4 Rallye, Auto Moto Klub Limanowa). W kategorii Narodowej (auta z utraconą homologacją międzynarodową) pewnie wygrał Teodor Kocur, cieszący kibiców widowiskową jazdą w swoim cross carze Speedcar Wonder. Najszybszą Panią sobotnich zmagań okazała się Natalia Kluza (Renault Clio, Automobilklub Beskidzki).
Samochód wyścigowy na trasie 12. Wyścigu Górskiego Magura Małastowska
W niedzielę, przed startem w beskidzkie niebo i internetowe prognozy pogody wpatrywało się 77 startujących zawodników i organizatorzy z Automobilklubu Bieckiego. Już wielokrotnie warunki podczas rozgrywanych tu wyścigów zmieniały się z godziny na godzinę, jednak punktualnie o 9:00 rozpoczął się pierwszy podjazd treningowy. Jako pierwszy na starcie stanął Jan Kościuszko w BMW 2002 Ti; „Naczelnik”, 28-krotny Mistrz Polski, który wrócił do startów w wyścigach górskich po ponad 28-letniej przerwie.

Podjazd został przerwany po kolizji Alfy Romeo Mi To Szymona Dawidowa (Automobilklub Krakowski), który uderzył w barierę i stracił koło. Organizatorzy najpierw musieli usunąć rozbite auto a następnie odbudować elementy zabezpieczające trasę.

Pierwszy podjazd wyścigowy 6. Rundy GSMP rozpoczął się od czerwonej flagi, która pojawiła się na trasie po dachowaniu Fiata Seicento Adriana Króla. Nim auto wylądowało w rowie, zanieczyściło płynem chłodniczym sporą część trasy i następni kierowcy startowali przy wywieszonych flagach oznaczających zmienną przyczepność.
Samochód wyścigowy podczas 12. Wyścigu Górskiego Magura Małastowska
Po pierwszym podjeździe wyścigowym, pierwszych trzech kierowców samochodów historycznych (Janusz Jania – Honda Integra, Marcin Przybyszewski – Honda Integra i Adam Garbacz – Honda Civic) dzieliło 0,6 sekundy, co zapowiadało pasjonującą walkę o miejsca na podium w podsumowaniu dnia.

W „generalce”, w kategorii pierwszej po raz kolejny najszybciej pojechał sobotni zwycięzca Sebastian Stec (Ford Fiesta), Sebastian Matuszewski w Lotusie Exige pojechał o 3 sekundy wolniej, ale o 2 sekundy szybciej od trzeciego Bartłomieja Madziary w Lamborghini Huracan ST EVO 2.

Drugi podjazd wyścigowy znów zaczął się od rywalizacji aut historycznych. Przyspieszył Przybyszewski, wyprzedzając o 0,6 sekundy Janię, co w rozliczeniu końcowym pozwoliło mu na zwycięstwo w 6. rundzie GHSMP w tej kategorii: różnica pomiędzy kierowcami wyniosła 0,4 sekundy! Na miejscu trzecim ponowie sklasyfikowano Adama Garbacza.

W dalszej części podjazdu trzykrotnie pojawiała się czerwona flaga zatrzymująca zawody. Najpierw uszkodzone Renault Clio Piotra Chudziaka musiała z trasy zabrać laweta, następnie do rowu wpadła Honda Michała Smyki, tak nieszczęśliwie, że auto trzeba było wyciągać umieszczonym na specjalnej lawecie dźwigiem. Na koniec awarii na trasie uległo Renault Megane Krystiana Kubaty. Każdy przestój wydłużał zawody, tymczasem kibice z niecierpliwością czekali na rozstrzygnięcie klasyfikacji generalnej. Bartłomiej Madziara zanotował czas 01:47,804 min, Matuszewski odpowiedział wynikiem 1:45,735 min. I kiedy wszystko wydawało się poukładane, lider – Sebastian Stec dojechał dopiero z piątym czasem, tracąc do Matuszewskiego ponad 5 sekund! Okazało się, że Ford Fiesta uległ awarii (elektronika silnika) i choć dojechał do mety, to do strefy startu później wrócił już na lawecie.

Ostatecznie w 6. Rundzie GSMP, po raz pierwszy w karierze, na najwyższym stopniu podium stanął Sebastian Matuszewski (3:31,996 min.) przed niepocieszonym Sebastianem Stecem (+2,099 sekundy) i Bartłomiejem Madziartą (+4,158 sekundy).

Zarówno w sobotę, jak i niedzielę, znakomitą jazdą popisali się: wyścigowy weteran, Roman Baran, zajmując piąte i czwarte miejsca w generalce, tegoroczny debiutant, jeżdżący Toyotą Yaris Maciej Kornaś, zajmując czwarte i piąte miejsca. Puchar Pań po raz kolejny powędrował w ręce Natalii Kluzy.
Rajdowcy
Współorganizatorem 12. Wyścigu Górskiego Magura Małastowska było Miasto Gorlice. Wydarzenie objął swoim patronatem marszałek Województwa Małopolskiego Łukasz Smółka, w skład Komitetu Honorowego wszedł wicemarszałek województwa Witold Kozłowski, a Partnerem Strategicznym Wyścigu było Województwo Małopolskie.

Szczegółowe informacje dotyczące wyścigu znaleźć można na stronie https://wyscigmagura.pl/ https://gsmp.pzm.pl/.

Tekst: Biuro prastowe GSMP
Foto: Agnieszka Wołkowicz Agencja UMA