Przejdź do druki i wnioski do pobrania
Przejdź do treści Przejdź do stopki
Burmistrz Miasta Gorlice Rafał Kukla i Dyrektor Małopolskiego Centrum Przedsiębiorczości Rafał Solecki

Ponad 3,7 mln złotych dofinansowania na edukację włączającą w gorlickich szkołach

Treść

Logotypy. Od lewej - Fundusze Europejskie dla Małopolski, Rzeczypospolita Polska, Dofinansowano ze środków Unii Europejskiej, Małopolska
Kolejne środki na rozwój edukacji trafią do Gorlic! Miło nam poinformować, że Miasto Gorlice pozyskało ponad 3,7 mln zł na realizację projektu, który obejmie szereg działań wspierających uczniów ze szczególnymi potrzebami edukacyjnymi, ich rodziców oraz kadrę nauczycieli z pięciu Miejskich Zespołów Szkół!

Wczoraj (12.11) Burmistrz Miasta Gorlice Rafał Kukla odebrał z rąk Dyrektora Małopolskiego Centrum Przedsiębiorczości Rafała Soleckiego podpisany egzemplarz umowy o dofinansowanie zadania pn.  „Edukacja włączająca w gorlickich szkołach podstawowych”, działanie 6.10 Wsparcie kształcenia ogólnego, typ A. Edukacja włączająca w szkołach i placówkach systemu oświaty prowadzących kształcenie ogólne, Program „Fundusze Europejskie dla Małopolski 2021 – 2027”. Całkowita wartość projektu wynosi 3 951 203,35 zł, w tym dofinansowanie to aż 95% kosztów – 3 753 323,35 zł z Europejskiego Funduszu Społecznego Plus.

Celem głównym projektu jest zwiększenie dostępności, zakresu i jakości wsparcia oferowanego przez gorlickie szkoły podstawowe dla uczniów ze szczególnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE) i ich rodziców.

Działania w ramach projektu obejmą m.in.:

  • prowadzenie specjalistycznych zajęć z zakresu logopedii, korekcyjno-kompensacyjnych, dydaktyczno-wyrównawczych,
  • zajęcia rozwijające kompetencje kluczowe,
  • zajęcia dla uczniów zdolnych – zarówno stacjonarne jak i wyjazdowe,
  • zajęcia z gimnastyki korekcyjnej wspierającej prawidłowy rozwój dzieci i zapobiegającej przyszłym trudnościom zdrowotnym,
  • zagwarantowane będzie wsparcie dodatkowego nauczyciela wspierającego,
  • zorganizowanie dla uczniów z poszczególnych szkół zajęć związanych z przeciwdziałaniem przemocy i dyskryminacji oraz wyjazdu do Centrum WOMAI na wystawę „W stronę ciemności", po której oprowadzają osoby niewidome.

W procesie prowadzenia zajęć dla uczniów, w szczególności z SPE, planuje się wykorzystanie innowacji społecznych wypracowanych w programie POWER w postaci m.in. edukacji outdoorowej (z wykorzystaniem pedagogiki lasu, pedagogiki przygody) oraz programowania z użyciem popularnej gry Minecraft czy logopedycznej papugi.

W projekcie przewiduje się także zajęcia integrujące społeczność szkolną – coroczny międzyszkolny rajd, w którym weźmą udział dzieci ze wszystkich miejskich szkół, w tym również z niepełnosprawnościami!

Ważnym elementem projektu będzie także zapewnienie wsparcia dla rodziców – organizowane będą zajęcia dot. kompetencji wychowawczych oraz indywidualne konsultacje psychologiczno-pedagogiczne. W celu podnoszenia jakości edukacji dla uczniów z SPE przeprowadzone zostaną szkolenia i studia podyplomowe dla kadry nauczycielskiej, w wyniku których zwiększone będą kompetencje nauczycieli w zakresie diagnozowania i pracy z dzieckiem o specyficznych potrzebach.

Dodatkowo, aby poprawić dostępność dla osób z trudnościami w poruszaniu się w budynku szkoły w MZS nr 5, planuje się zakup i montaż platformy przychodowej, która zniweluje barierę architektoniczną w postaci schodów pomiędzy poziomem szatni i sali gimnastycznej, a parterem.