Przejdź do druki i wnioski do pobrania
Przejdź do treści Przejdź do stopki

XYZ

Treść

Wczoraj (19.02) odbyła się konferencja prasowa gorlickich przedstawicieli Prawa i Sprawiedliwości, podczas której do wiadomości publicznej podane zostały nieprawdziwe informacje na temat jednych z najważniejszych inwestycji w mieście.

Sztandarowym pomysłem na rozwiązanie problemów komunikacyjnych w mieście lokalnych działaczy PIS, była budowa ronda turbinowego na Zawodziu. Podczas konferencji, Poseł na Sejm RP Barbara Bartuś, za przyczynę wydłużania się procedur związanych z realizacją inwestycji podała przeciągające się uzgodnienia z Miastem. Tymczasem, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad nie wystąpiła do miasta o jakiejkolwiek uzgodnienia techniczne dotyczące realizacji – Miasto Gorlice nie miało więc żadnego wpływu na czas trwania prac.

Ponadto, 24 listopada 2023 r., podczas posiedzenia Zespołu Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych GDDKiA zaopiniowała co następuje:

„Z uwagi na znaczny ruch pieszych na skrzyżowaniu dk 28 z dw 977 (ul. Mickiewicza) i 993 (ul. Sienkiewicza) rozwiązanie w postaci ronda jest niezasadne (wprowadzenie pierwszeństwa pieszych na przejściach i powstanie znacznych kolejek pojazdów na wlotach powodujących blokadę sąsiednich skrzyżowań w rejonie centrum miasta).

W miejsce planowanego ronda należy utrzymać skrzyżowanie sterowane za pomocą sygnalizacji świetlnej z ewentualną niewielką korektą geometrii.”

Z analizy ekspertów jasno wynika, że budowa ronda nie rozwiązuje zupełnie problemu korków w mieście, a obecnie trwają prace związane z opracowaniem rozwiązań projektowych, które spowodują wzrost wskaźnika efektywności.

Cały protokół z posiedzenia dostępny jest TUTAJ.

Podczas wczorajszej konferencji, Poseł Barbara Bartuś przekazała, że projekt zachodniego obejścia upadł, ponieważ koncepcje przebiegu były niezgodne z warunkami budowy. To kolejna dezinformacja.

Zachodnie obejście to odpowiedź na potrzeby mieszkańców miasta – dodatkowy most na rzece Ropie jest niezbędny, aby odciążyć zakorkowane centrum, jednak to tyko jeden element dużego układu komunikacyjnego, który mógłby wyprowadzić ruch z Blichu i ulicy Legionów. Miasto Gorlice jako samorząd nie jest w stanie samodzielnie sfinansować takiej inwestycji.

18 października 2022 roku Sąd administracyjny wydał prawomocny wyrok, który jednoznacznie wskazuje konieczność ponownej oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, obejmującej weryfikację raportu i kontrolę przedstawionych wariantów przebiegu planowanej obwodnicy pod względem formalnym oraz merytorycznym. W żaden sposób nie wyklucza to przyjęcia do realizacji wariantu wybranego dotychczas, jednakże inwestor – Zarząd Dróg Wojewódzkich, od tego czasu nie odjął żadnych kroków. Dopiero po kilkunastu miesiącach – już w 2024 roku – Województwo podjęło decyzję o kontynuowaniu projektu.