
Bezpiecznie w górach – spotkanie z przedstawicielami GOPR
Treść
Na przełomie października i listopada, uczniowie z gorlickich szkół miejskich wzięli udział w spotkaniu z przedstawicielami Grupy Krynickiej GOPR, która w tym roku obchodziła 70-lecie powstania.
Podczas cyklu zajęć profilaktyczno-edukacyjnych pn. „Bezpiecznie w Górach”, Goprowcy rzeczowo scharakteryzowali pracę ratowników górskich, zachęcając jednocześnie młodych ludzi do rekrutowania się do służby. Młodzież obejrzała również filmy dotyczące działalności GOPR, a ratownicy przeprowadzili także zajęcia pokazowe z wykorzystaniem psa ratowniczego w terenie,
Uczniowie zostali poinstruowani, jak prawidłowo zachować się w górach i na trasach narciarskich, ze szczególnym naciskiem na bezpieczne używanie telefonu komórkowego, a także wzięli udział w zajęciach teoretycznych i praktycznych z udzielenia pierwszej pomocy przez uczniów z wykorzystaniem fantoma.
Ponadto, w czasie spotkania poruszone zostały m.in. treści związane z tematyką:
- Działalności ratownictwa GOPR w Polsce, Grup Regionalnych GOPR,
- Kodeks odpowiedzialnego turysty – 10 zasad bezpieczeństwa w górach,
- Skutki nadużywania alkoholu i narkotyków podczas górskich wycieczek i zagrożenia z tym związane.
Zajęcia zrealizowano na zlecenie Burmistrza Gorlice w ramach Miejskiego Programu Profilaktyki na rok 2022
A czy Ty wiesz, jak zachować się w sytuacji zagrożenia w górach lub nad wodą?
Jak wezwać pomoc?
Numer ratunkowy w górach to 601 100 300. Powinien go zapisać w telefonie każdy turysta wybierający się w góry. Jeśli jeszcze nie masz go w liście kontaktowej swojego telefonu, to wykorzystaj chwilę i uzupełnij książkę adresową. Pozwoli to na szybkie dotarcie ratowników do osób poszkodowanych.
Aplikacja RATUNEK umożliwia automatyczne przesłanie SMS z lokalizacją osoby dzwoniącej i kontakt telefoniczny ze Służbami Ratowniczymi działającymi w Polsce, w regionach górskich, czyli GOPR i TOPR i na obszarach wodnych, czyli WOPR i MOPR. Numer ratunkowy w górach i numer ratunkowy nad wodą – 601 100 100 udostępnione przez operatora telefonii komórkowej Plus są zintegrowane z aplikacją.
- Aplikacja jest dostępna na telefony komórkowe z systemem operacyjnym Android (wersja od 4.0), wyposażone w moduł GPS.
- Aplikacja jest bezpłatna dla użytkowników.
- Ściągnięcie i instalacja aplikacji jest możliwe z poziomu telefonu komórkowego poprzez wejście do Google Play, wybranie i instalację jej na telefonie.
- Do prawidłowego działania aplikacji wymagana jest umowa dotycząca danego telefonu komórkowego o świadczenie usług telekomunikacyjnych, zawarta z Operatorem Telefonii Komórkowej (umowa na abonament lub na kartę)
Wzywanie pomocy
W sytuacji zagrożenia życia lub zdrowia, która wymaga kontaktu ze Służbą Ratowniczą w górach, czyli GOPR lub TOPR lub na obszarach wodnych, czyli WOPR i MOPR należy uruchomić aplikację w telefonie.
W momencie uruchamiania aplikacji na telefonie, na którym nie jest włączona lokalizacja GPS pojawia się komunikat do użytkownika: Do działania aplikacji konieczne jest włączenie lokalizacji GPS. Zrób to teraz i naciśnij przycisk Rozumiem który przenosi do ustawień.
Jeśli użytkownik nie włączy GPS, to nie będzie mógł uruchomić aplikacji.
Po uruchomieniu GPS lub jeśli jest on włączony w telefonie to od razu pojawi się komunikat:
Warunkiem przyjęcia zgłoszenia wypadku jest nawiązanie rozmowy telefonicznej z ratownikiem dyżurnym GOPR/TOPR/WOPR/MOPR
Należy nacisnąć przycisk Akceptuję, który pozwala na uruchomienie aplikacji.
Na ekranie komórki pojawią się wtedy dwa przyciski z niebieskim krzyżem i symbolem wody oraz gór podpisane odpowiednio woda, góry. Należy wybrać właściwy przycisk, a pod nim pojawi się komunikat Dotknij 3 razy, aby wezwać pomoc. Wymóg trzykrotnego dotknięcia przycisku ma zabezpieczyć przed przypadkowym wezwaniem pomocy.
W trakcie wzywania pomocy aplikacja automatycznie wybiera zintegrowany z nią numer ratunkowy w górach 601 100 300 lub numer ratunkowy nad wodą 601 100 100, udostępniony przez operatora telefonii komórkowej Plus i łączy się z właściwą Służbą Ratowniczą. Pozwala to na bezpośredni kontakt telefoniczny osoby potrzebującej pomocy z ratownikiem przyjmującym zgłoszenie.
W trakcie ustalania lokalizacji osoby wzywającej pomoc, pod przyciskiem pojawia się komunikat Ustalanie Twojej pozycji.
Gdy pomoc zostanie wezwana — czyli wtedy, gdy nastąpi połączenie telefoniczne z ratownikiem dyżurnym oraz wysłanie informacji SMS z lokalizacją osoby dzwoniącej do Służby Ratowniczej, kolor półokręgu zmienia się na czerwony, a pod przyciskiem pojawia się komunikat Pozycja wysłana do ratowników.
Wzywanie pomocy przy ograniczonym zasięgu telefonii komórkowej
Działanie aplikacji w warunkach optymalnych pozwala na wezwanie pomocy poprzez połączenie telefoniczne z właściwą dla danej lokalizacji użytkownika Służbą Ratowniczą oraz na wysłanie wiadomości SMS z informacją o jego lokalizacji. W sytuacji ograniczonego zasięgu telefonii komórkowej aplikacja próbuje połączyć się telefonicznie ze Służbą Ratowniczą, jeśli to okaże się niemożliwe to dąży do wysłania informacji z lokalizacją osoby dzwoniącej. W takiej sytuacji, po wysłaniu wiadomości SMS, na ekranie aplikacji pojawia się komunikat Pozycja wysłana do ratowników.
Niemniej należy pamiętać, że zgodnie z regulaminem warunkiem przyjęcia zgłoszenia wypadku jest nawiązanie rozmowy telefonicznej z ratownikiem dyżurnym GOPR/TOPR.
Co mogą ratownicy dzięki aplikacji?
Aplikacja została tak opracowana, żeby odpowiadać na potrzeby użytkowników i ratowników w sytuacji, która wymaga szybkiego i skutecznego udzielenia pomocy osobie poszkodowanej.
Dzięki aplikacji ratownicy będą mogli:
- Szybko poznać dokładną lokalizację (do 3 m) osoby potrzebującej pomocy,
- Po przyjęciu zgłoszenia, mieć na żądanie dostęp do lokalizacji osoby poszkodowanej,
- Mieć informacje o stanie baterii w telefonie poszkodowanego,
- Dodzwonić się do poszkodowanego w dowolnym momencie,
- Wysłać wiadomość SMS do poszkodowanego,
- Na żądanie mieć dostęp do zapisanych w Książeczce Medycznej danych o stanie zdrowia osoby potrzebującej pomocy.
Dzięki aplikacji ratownicy będą bardzo szybko znali lokalizację poszkodowanego, będą również dysponować większą o nim wiedzą i mieć możliwość stałego z nim kontaktu, przez co będą mogli udzielić mu odpowiedniej dla jego stanu zdrowia pomocy, szybciej i skuteczniej.
Foto: MZS nr 3 w Gorlicach