Przejdź do druki i wnioski do pobrania
Przejdź do treści Przejdź do stopki
Zaśnieżony chodnik i łopata.

Przypominamy o obowiązku odśnieżania chodników

Treść

W związku z nadejściem okresu zimowego i wystąpieniem w ostatnim czasie znacznych opadów śniegu, zgodnie z art. 5, ust. 1 pkt. 4 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku  w gminach, Urząd Miejski w Gorlicach przypomina wszystkim właścicielom, zarządcom i administratorom nieruchomości o obowiązku uprzątania błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z chodników położonych wzdłuż nieruchomości zarówno zamieszkałych jak i tych niezamieszkałych.

W myśl obowiązującej ustawy obowiązkiem Właściciela nieruchomości jest  odśnieżanie chodnika, położonego wzdłuż jego nieruchomości. W przypadku, gdy chodnik jest nieodśnieżony, a pieszy poślizgnie się i poniesie uszczerbek na zdrowiu, poszkodowany ma prawo domagać się od właściciela nieruchomości odszkodowania. Za taki chodnik uznaje się wydzieloną część drogi publicznej służącą do ruchu pieszego, położoną bezpośrednio przy granicy nieruchomości.

Właściciele nieruchomości muszą także pamiętać, by usunąć sople i zwały śniegu, jak i często występujące nawisy śnieżne z dachów budynków i zabudowań gospodarczych tak, by zapewnić bezpieczeństwo przechodniom poruszającym się w sąsiedztwie swoich nieruchomości. Odgarnięty śnieg powinien być składowany w miejscu, w którym nie będzie przeszkadzał w komunikacji zarówno pieszym i pojazdom. Podobne  ustawowe obowiązki ciążą na współwłaścicielach, użytkownikach wieczystych, jednostkach organizacyjnych, a także na zarządcach i innych użytkownikach nieruchomości (podmiotach), które nią władają.