Przejdź do druki i wnioski do pobrania
Przejdź do treści Przejdź do stopki
Na budynku przy ul. Mickiewicza odsłonięto pamiątkową tablicę

Na budynku przy ul. Mickiewicza odsłonięto pamiątkową tablicę

Treść

Sara Melzer jest doktorem pedagogiki, nauczycielem, wykładowcą, a w ostatnim ćwierćwieczu, czynną artystką. Ocalona z holocaustu, mieszkała przez pewien czas w Gorlicach. Dziś, przy ul. Mickiewicza, z jej inicjatywy odsłonięto tablicę ku pamięci dziadka Eliezera Weinfelda, który wybudował kamienicę znajdującą się pod numerem 7.

W wydarzeniu wziął udział Burmistrz Miasta Gorlice Rafał Kukla, członkowie rodziny Sary Melzer, przedstawiciel Sądeckiego Sztetla Łukasz Połomski, a także regionalista Tomasz Pruchnicki.

Tablicę pamiątkową odsłoniła inicjatorka, która przytoczyła także opis kamienicy jaki zapamiętał Markus Weinfeld (wnuk Eliezera) i spisał w 1973 roku w Hajfie:

Dom budowano wtedy w następujący sposób: najpierw wszyscy najprostsi robotnicy wykopali rów wokół działki pod fundament wielkości domu, zgodnie z planem. A potem wzięli kamienie i włożyli je do rowu z mieszanką wapna i piasku, a potem przyszli profesjonalni budowniczowie i na tym fundamencie zaczęli kłaść cegły wypalane w warstwie mieszanki wapna i piasku i puszczali warstwy do 2 m wysokości […]

A potem przyszli stolarze i związali dach grubym drewnem, aby utrzymać dach, a blacharze położyli blachę na całym dachu powyżej. A wewnątrz budynku na każdym piętrze było 8 pokoi.

[…]Na parterze w piekarni i magazynach były posadzki cementowe. A w sklepach zmarły ojciec kładł podłogi pięknie malowanymi kaflami, a kuchnie w każdym mieszkaniu były z białej porcelany

Inskrypcja na tablicy napisana jest po polsku i hebrajsku. Tekst głosi:
Dom ten wybudował w 1905 г. ZVI ELIEZER WEINFELD (1868-1941) hojny człowiek. W czasie II wojny światowej  został zmuszony do ucieczki z domu i zmarł na wygnaniu w Sinyuga na Syberii. Jego potomkowie mieszkają w Izraelu.

Sara Melzer (z domu Weinfeld) urodziła się 4 lutego 1927 roku w Nowym Sączu w rodzinie Awrahama i Malki Weinfeldów. Rodzina od strony jej matki (z domu Landau) pochodzi od Rabina Jehezkela Landaua z Pragi (znanego jako Noda beJehuda) i rabina Mojżesza Isserlesa z Krakowa (znanego jako Remu). W wieku ośmiu lat przeprowadziła się z rodziną do Nowego Targu, skąd później wszyscy przenieśli się do Gorlic. Stamtąd, po wybuchu II Wojny Światowej, uciekła przed okupacją na wschód.

Najpierw do Bełżca, a później w okolice Lwowa. W czerwcu 1940 roku, wspólnie z dziadkiem, rodzicami i sześciorgiem rodzeństwa, została zesłana na Syberię. Po roku spędzonym w obozie dla więźniów politycznych zmarł jej dziadek Eliezer Weinfeld. Sara wraz z rodziną zmuszona została do katorżniczej pracy w kopalni złota przez kilka kolejnych lat. Po wojnie rodzinie udało się wrócić do Polski, skąd po pewnym czasie udali się przez Czechosłowację do Eichstatt w Niemczech, gdzie oczekiwali na przepustkę by wyemigrować do Izraela.

W lipcu 1948, podczas wojny o niepodległość Izraela, Sara wraz z czterema braćmi dołączyła do Sił Obrony Izraela jako ochotniczka. Później została nauczycielką i pracowała dla Ministerstwa Edukacji przez czterdzieści lat. W tym czasie udało jej się ukończyć edukację wyższą i uzyskać doktorat w dyscyplinie pedagogiki na Uniwersytecie w Hajfie. W ciągu swojej kariery nauczała sztuki, wykładała na uniwersytecie i stworzyła liczne innowacyjne programy i podręczniki, w których łączyła sztukę z innymi dyscyplinami. Jeden ze skutecznie poprowadzonych przez nią projektów zakładał strategię dla tworzenia prac mozaikowych przez wielu uczestników, co zaowocowało dziesiątkami dużych dzieł zdobiących szkoły i centra kultury w całym Izraelu. W 1994 roku Sara Melzer nagrodzona została przez Przewodniczącego Knesetu za jej wkład w poprawę relacji między żydowskimi i arabskimi uczniami, nauczycielami i pracownikami administracji w izraelskim systemie edukacji, poprzez promocję wartości takich jak piękno, estetyka i kreatywność. W ostatnim ćwierćwieczu, poza oddaniem rodzinie, Sara była też czynną artystką stosującą rozmaite innowacyjne techniki. Jej prace często poruszają tematykę pamięci o Zagładzie, a wiele z nich wystawianych było na wystawach w różnych krajach.