Przejdź do druki i wnioski do pobrania
Przejdź do treści Przejdź do stopki
Samochód wyścigowy na trasie wyścigu.

W piątek startuje 9. Wyścig Górski Magura Małastowska

Treść

Organizatorzy rozpoczynającego się w najbliższy piątek (17.06) 9. Wyścigu Górskiego Magura Małastowska zanotowali rekordową w tym sezonie liczbę zgłoszeń. Udział w zawodach zadeklarowało 58 kierowców, którzy walczyć będą o punkty podczas sobotniej  5. Rundy Górskich Samochodowych Mistrzostw Polski i niedzielnej 6. Rundy GSMP.

Na trasie spodziewać się można także licznego udziału tzw. VIP – carów, prowadzonych przez dawne gwiazdy motorsportu, m.in. Jana Kościuszkę, wicemistrza Europy, ponad dwudziestokrotnego Mistrza Polski w wyścigach górskich.

Na liście zgłoszeń nie mogło zabraknąć aktualnych liderów klasyfikacji generalnej GSMP: Karola Krupy (Skoda Fabia CT, Automobilklub Małopolski Krosno), Jędrzeja Szcześniaka (Lamborghini Huracan Super Trofeo, Automobilklub Królewski) czy zajmującego na razie czwartą lokatę Szymona Piękosia (Mitsubishi Lancer, Automobilklub Małopolski Krosno).

W wyścigach górskich samochody podzielone są na skupiające auta o podobnych parametrach grupy i klasy. O przyporządkowaniu auta do danej grupy decyduje współczynnik Performance Factor, wprowadzony przez FIA – Światową Federację Samochodową. Oprócz pięciu podstawowych grup, prowadzone są także klasyfikacje w Grupie Narodowej, aut z napędem na przednią bądź tylną oś czy klasyfikacja kierowców młodych, bądź powracających do wyścigów górskich zawodników. Taka różnorodność klasyfikacji powoduje, że w tych zawodach kibice mogą oglądać zarówno zmagania kierowców dysponujących kilkuset-konnymi pojazdami jak i np. coraz popularniejszymi polskimi Fiatami 126 (na starcie w Małastowie będzie można obejrzeć cztery „Maluchy”).

Najwięcej kierowców, bo aż 16 rywalizować będzie w Gr. 5. Na liście zgłoszeń znaleźli się m.in. lider Herbi (Mitsubishi Lancer, Automobilklub Leszczyński), wicelider Marcin Wilusz (Honda Civic, Automobilklub Małopolski Krosno) i jadący na swoim terenie Maciej Serafin (Renault Clio, Automobilklub Biecki), który w całym cyklu GSMP nie startuje, walcząc w tym sezonie w FIA EHC (Mistrzostw Europy FIA w Wyścigach Górskich).

Kibiców na pewno ucieszy spora ilość aut klasyfikowanych w najmocniejszej Grupie 1. Wprawdzie w tym roku nie oglądamy startów „bergmonsterów”, jak europejskie media nazwały przygotowywane w Polsce potężne Mitsubishi Lancery z silnikami o mocy sięgającej 1000 KM, ale widok Lamborghini Szcześniaka, BMW E 30 S54 Mariusza Białego (Automobilklub Kielecki), Hondy Integry KMT Grzegorza Musza (Automobilklub małopolski Krosno), Porsche 944 CUP Pawła Wójtowicza (Automobilklub Wschodni), Ferrari F 355 Sergio Azziniego (Automobilklub Biecki), Forda Fiesty Sebastiana Steca (Automobilklub Polski), BMW 335i Ryszarda Żyszczyńskiego (Automobilklub Kielecki) czy Lotusa Exige KMS Gabriela Kubita (Automobilklub Biecki)  – jednego z najszybszych kierowców „ośki” w ostatnich latach na pewno rozpali wyścigowe emocje.

W Gr. 2, wspomniani Karol Krupa, Szymon Piękoś nie będą mieć łatwego zadania. Po raz kolejny rywalizować będą z klubowym kolegą Kubą Ulanowskim (Mitsubishi Lancer) i dysponującym mocnym Porsche 991 GT3 Cup Bartkiem Madziarą (Automobilklub Wielkopolski).

Gr. 3 to kolejny pojedynek weterana wyścigów górskich Romana Barana (Mitsubishi Lancer, Automobilklub Rzeszowski) z Robertem Sługockim (Mitsubishi Lancer, Automobilklub Krakowski).

W Gr. 4  Przyzwyczailiśmy się już do starcia kierowców Lancerów – Krzysztofów Chorążego (Automobilklub Wielkopolski) i Derenia (Automobiulklub Biecki).

W podzielonej na dwie grupy Kategorii Narodowej na liście znalazło się aż 16 zawodników, dysponujących autami z utraconą już homologacją międzynarodową. Pojawią się: lider kategorii – Janusz Jania (Honda Integra, Automobilklub Rzeszowski) i młody Leon Zardzewiały (Honda Civic, Automobilklub Rzeszowski). W stawce liczyć się będzie aspirujący do miejsca na podium Arkadiusz Borczyk (Honda Civic, Automobilklub Małopolski Krosno). W tej kategorii klasyfikowane będą również wspomniane Fiaty 126, dla których stworzono odrębną grupę.

Przed kierowcami 8 podjazdów treningowych i wyścigowych, będą mieli do przejechania łącznie prawie 29 kilometrów jazdy sportowej. Kibice po raz pierwszy będą mogli obejrzeć samochody w piątek podczas technicznego Badania Kontrolnego na Rynku w Gorlicach. Autom współczesnym towarzyszyć będą także pojazdy klasyfikowane w kategorii historycznej GSMP.

9. Wyścig Górski Magura Małastowska został objęty Honorowym Patronatem przez Marszałka Województwa Małopolskiego.

Źródło: Mariusz Sűss, Rzecznik Prasowy Wyścigu