Przejdź do druki i wnioski do pobrania
Przejdź do treści Przejdź do stopki
Program wychowawczo-profilaktyczny - Spójrz inaczej

Program wychowawczo-profilaktyczny - Spójrz inaczej

Treść

Jednym z priorytetowych działań zawartych w Miejskim Programie Profilaktyki i  Rozwiązywania Problemów Alkoholowych jest realizacja programów profilaktycznych w szkołach miejskich.

Cyklicznie prowadzone są takie programy jak: Przyjaciele Zippiego, Unplugged, Magiczne Kryształy, Trzy Koła, Mały Mistrz, Bliskie Spotkania z regionem oraz Spójrz inaczej.

Celem programu wychowawczo-profilaktycznego "Spójrz inaczej" jest kształtowanie charakteru dzieci w taki sposób, aby radziły sobie lepiej w sytuacjach problemowych, nie odczuwały nadmiernego napięcia związanego z ich rozwiązywaniem, aby rozumiały siebie, umiały współżyć z innymi i potrafiły znajdować w samych sobie oparcie w trudnych sytuacjach.

Treści programu zamknięte są w cztery bloki tematyczne. Są to: 

1. postrzeganie siebie i rozumienie swoich uczuć

2. uczestnictwo w grupie 

3. rozwiązywanie problemów 

4. dbanie o zdrowie.

Zajęcia są prowadzone metodami aktywnymi, to znaczy w taki sposób, aby umożliwić uczniom realne doświadczanie i przeżywanie tego, co jest tematem zajęć, a następnie podsumowanie i opracowanie zdobytych doświadczeń. W tym celu wykorzystuje się aktywne techniki pracy: rysunki, piosenki, dyskusję, gry i zabawy, krótkie przedstawienia oraz pracę w małych grupach. Na większości spotkań proponuje się odejście od tradycyjnej struktury klasy (nauczyciel za biurkiem, dzieci w ławkach), na rzecz wspólnego siedzenia w kręgu. Krąg sprzyja umiejętności wyrażania uczuć, słuchania oraz zapamiętywania tego, co zostało powiedziane. Ułatwia kontakty między dziećmi i daje im więcej ciepła. Zajęcia prowadzone są na dodatkowej godzinie lekcyjnej, raz w tygodniu.

Dzieci poprzez udział w programie uczą się jak otwarcie mówić o tym, co czują i czego oczekują od innych. Mają okazję dowiedzieć się, jakie emocje przeżywają ich koledzy i koleżanki, co może stanowić podstawę do ich lepszego rozumienia i akceptacji, a także, że mają prawo do błędów i że konflikty są naturalnym zjawiskiem w kontaktach między ludźmi. Uczą się konstruktywnego ich rozwiązywania, negocjowania, przepraszania i przebaczania. Umiejętności te, ułatwiają dzieciom odpieranie nacisków rówieśników, aby "wypić, zapalić, zaćpać". Uczą troski o siebie, własne zdrowie, co może w konsekwencji zmniejszyć skłonność do sięgania w przyszłości po substancje zmieniające świadomość.

Ostatnie zajęcia odbyły się w Miejskim Zespole Szkół Nr 4, a ich celem był uświadomienie dzieci, jakie zmiany zaszły w ich rozwoju oraz że każdy z nas jest inny i ma prawo do swojego indywidualnego tempa rozwoju.

Źródło: Renata Opiela