Przejdź do druki i wnioski do pobrania
Przejdź do treści Przejdź do stopki
Alkohol – nie dla dzieciaków

Alkohol – nie dla dzieciaków

Treść

Młodzieżowi liderzy z Miejskich Zespołów Szkół Nr 3 i Nr 5 przeprowadzili kolejną akcję informacyjną w punktach sprzedaży alkoholu i papierosów zlokalizowanych w  pobliżu swoich szkół.

Wczoraj i dziś (18,19.10) uczniowie w asyście Strażnika Miejskiego oraz Pedagoga przypominali sprzedawcom o zasadach sprzedaży alkoholu i papierosów osobom nieletnim oraz konsekwencjach z tym związanych. W formie krótkiego testu sprawdzano wiedzę sprzedawców. Najlepsze odpowiedzi były nagradzane dyplomem, pamiątkową koszulką z nadrukiem „Jestem odpowiedzialnym sprzedawcą” lub certyfikatem odpowiedzialnego sprzedawcy. Sprzedawcy otrzymywali też pakiet materiałów szkoleniowych, który zawierał list otwarty od Burmistrza do sprzedawców oraz rady jak skutecznie odmawiać sprzedaży alkoholu i papierosów nieletnim.

Akcja STOP 18  została zainicjowana przez Wydział Oświaty, Kultury i Spraw Społecznych w ramach realizacji Miejskiego Programu Profilaktyki Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Narkomanii na rok 2017, pod patronatem Burmistrza Gorlic Rafała Kukli.

Przerażające dane:

Według badania CBOS (Warszawa, 2016 r. ) trzy czwarte uczniów w wieku 12-17 lat ma za sobą kontakt z alkoholem, a średni wiek inicjacji w Polsce wynosi 13 lat. 67,6% rodziców zgadza się ze stwierdzeniem, że młody człowiek i tak spróbuje alkoholu przed „osiemnastką”, a 46,5% woli „prewencyjnie” poczęstować nastolatka „czymś mocniejszym” w domu. Ponadto 34,2% nastolatków przyznaje, że pierwszy alkohol został im kupiony przez osobę dorosłą.

Jak wynika z badań „Wzorce konsumpcji alkoholu” (Gdańsk, 2015 r.) co ósmy badany (12,5%) przyznał, iż w ciągu ostatniego roku widział, jak sprzedawano nieletnim alkohol (w 2011 23,6%). Deklaracji takiej najczęściej udzielali badani z grupy wiekowej 18-29 lat (20,2%), uczniowie i studenci (22,0%). W ciągu ostatniego roku sytuację wylegitymowania osoby wyglądającej na nieletnią podczas próby kupienia alkoholu widziało 34,3%. 33 % dorosłych było świadkiem spożywania alkoholu przez nieletnich. Na przestrzeni lat można zauważyć jednak istotną zmianę: w 2005 r. świadkami sprzedaży alkoholu osobom nieletnim było 68,6% badanych, a w już 2011 47,5%.

Badanie ESPAD (Gdańsk, 2015 r.) wskazuje, że 77,5% gimnazjalistów i 92,4% uczniów szkół ponadgimnazjalnych sięgnęło kiedykolwiek (raz lub więcej) po alkohol. Najczęściej sięgają oni po piwo lub po mocniejsze alkohole. Uczniowie uważają, że nie mieliby trudności w kupieniu alkoholu –  badania pokazują, że im mocniejszy alkohol tym większa trudność w jego zakupie (wódkę z łatwością może kupić 41,8% gimnazjalistów i 69,7% uczniów szkół ponadgimnazjalnych) oraz im starsza młodzież, tym mniejsze ma trudności z kupieniem alkoholu.

Warto pamiętać, że zgodnie z art. 208 Kodeksu Karnego sprzedaż i udostępnianie alkoholu nieletnim jest przestępstwem.

Tagi