Przejdź do druki i wnioski do pobrania
Przejdź do treści Przejdź do stopki
Słuszna decyzja w sprawie utworzenia Biura Wsparcia Rodzin

Słuszna decyzja w sprawie utworzenia Biura Wsparcia Rodzin

Treść

Z informacji przekazanych przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w jednostkach samorządu terytorialnego, które zadanie związane z realizacją świadczeń programu Rodzina 500+ zleciły pracownikom ośrodków pomocy społecznej, zaobserwowano znaczące nieprawidłowości. Wpływają one negatywnie m.in. na realizację pracy socjalnej. Według ustawy z dnia 11 lutego 2016 roku o pomocy państwa w wychowaniu dzieci (Dz. U. z 2016 poz.195) czyli realizację programu Rodzina 500+, do organu właściwego (wójta, burmistrza lub prezydenta miasta) należy realizacja zadań z zakresu świadczenia wychowawczego jako zadania z zakresu administracji rządowej.  

W nawiązaniu do otrzymanego pisma pragniemy zaznaczyć, że sytuacja związana z nieprawidłowościami nie dotyczy Miasta Gorlice. Jak już wcześniej informowaliśmy, decyzją Burmistrza Miasta Gorlice w strukturze organizacyjnej Urzędu wyodrębnione zostało Biuro Wsparcia Rodzin. W zakresie jego obowiązków znajduje się realizacja zadań związanych z pomocą państwa w wychowaniu dzieci i wypłatą świadczeń wychowawczych w ramach rządowego programu Rodzina 500+. Ponadto na pracowników Biura Wsparcia Rodzin zostali powołani obecni pracownicy Urzędu Miejskiego na zasadzie przesunięć z innych wydziałów. Co za tym idzie nie zostały wygenerowane nowe koszty w postaci dodatkowy etatów. Mimo głośnych sprzeciwów płynących również od niektórych radnych, analiza Ministerstwa potwierdza, że decyzja ta okazała się trafna i słuszna.

Przedstawiamy analizę dotyczącą programu Rodzina 500+, przygotowaną przez pracowników Biura Wsparcia Rodzin Urzędu Miejskiego w Gorlicach.

ANALIZA ZADAŃ ZREALIZOWANYCH W ZAKRESIE USTAWY O ŚWIADCZENIACH WYCHOWAWCZYCH

Na chwilę obecną biuro to tworzy 5 osób, z których 2 były odpowiedzialne za przyjmowanie i weryfikację wniosków, 2 za wydawanie decyzji oraz 1 za sprawy finansowe.

Od 1 kwietnia 2016 r. w Biurze Obsługi Klienta Urzędu Miejskiego w Gorlicach były prowadzone sprawy związane z wydawaniem i przyjmowaniem wniosków Rodzina 500+ oraz ich opracowywaniem pod kątem ustalenia uprawnień do świadczenia.

Wychodząc naprzeciw potrzebom mieszkańców Urząd Miejski w Gorlicach zorganizował (przed terminem uruchomienia programu) 5 szkoleń dotyczących m.in. zasad wypełniania wniosków.

Ogółem do Urzędu Miejskiego w Gorlicach wpłynęło 2015 wniosków (stan na dzień 15.11.2016 r.) jednak dynamika wpływu przedstawiona w poniższym zestawieniu uświadamia jak duża ilość wpłynęła w pierwszym okresie realizacji programu.

Liczba wniosków złożonych w okresie IV-XI 2016 r.


Jak wynika z zestawionych danych 67% wniosków wpłynęło w pierwszym miesiącu realizacji Programu Rodzina 500+. Przez okres pierwszych 3 m-cy do Urzędu wpłynęło 1831 wniosków tj. blisko 91% wszystkich wniosków złożonych w naszym mieście.

Znacząca ilość złożonych wniosków były to wnioski na pierwsze dziecko, dla których zgodnie z przepisami prawa wymagane jest sprawdzenie dochodu członków rodziny - takich wniosków wpłynęło 1 187, co stanowi blisko 59%.

W związku z licznymi przypadkami składania przez wnioskujących nieprawdziwych informacji konieczne było weryfikowanie przekazanych informacji tak w Urzędzie Skarbowym jak również Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych oraz wzywanie wnioskujących do uzupełnień wniosku. Niestety próby zatajenia pewnych informacji przez wnioskujących, jak również zwykłe zapomnienia sytuacji z roku 2014 znacząco utrudniały szybsze wydawanie decyzji. Spośród spraw, tylko z wniosków złożonych w pierwszym miesiącu aż w 407 przypadkach konieczne było wezwanie wnioskodawcy w celu uzupełnienia bądź skorygowania wniosku, w 64 przypadkach konieczne zaś było zasięgnięcie pisemnej informacji z odpowiedniego organu (US, ZUS, KRUS) co do dochodów członków rodziny bądź okresów pozostawania w zatrudnieniu, pomimo iż w większości przypadków weryfikacja dochodów odbywała się za pomocą systemu informatycznego EMPATIA. Należy zwrócić uwagę, iż czas oczekiwania na odpowiedź z w/w instytucji znacząco wydłużał termin rozpatrzenia danego wniosku. Wśród wniosków złożonych tylko w miesiącu kwietniu były również takie, które ostatecznie zostały przez wnioskodawców wycofane, przesłane zgodnie z właściwością do Regionalnego Ośrodka Polityki Społecznej bądź odpowiedniego ośrodka pomocy społecznej.

Dzięki takim działaniom pracownicy Biura Wsparcia Rodzin byli w stanie wychwycić wszelkie próby, świadome i nieświadome, składania przez wnioskodawców fałszywych oświadczeń o utracie bądź uzyskaniu dochodu przez członków rodziny. Dzięki wnikliwej analizie takich sytuacji udało się uniknąć wydania decyzji w oparciu o nieprawdziwe informacje wielokrotnie wynikające z niewiedzy wnioskodawców o zmianie struktury organizacyjnej swojego pracodawcy. Najlepszym dowodem, iż rzetelna weryfikacja pomogła uniknąć wydania decyzji osobom, którym świadczenie nie należało się jest liczba wniosków zakończonych wydaniem decyzji odmownej jakich było przez cały okres zaledwie 27. Sposób załatwienia złożonych wniosków przedstawia poniższe zestawienie.

W naszym mieście w omawianym okresie przyznano decyzją świadczenie wychowawcze dla 2 684 osób (dzieci). Wysokość przekazanych środków finansowych w poszczególnych miesiącach przedstawia poniższe zestawienie:

W związku z napływającymi na bieżąco kolejnymi wnioskami, jak również spływającymi z ROPS decyzjami o przyznaniu świadczenia szacuje się, że do końca 2016 r. do naszych mieszkańców trafi blisko 11 500 000,00 zł.