Wiadomości

Poniedziałek, 8 lutego 2021

Tekst łatwy do czytania (ETR)

Informacja o Urzędzie Miejskim w Gorlicach w tekście łatwym do czytania i zrozumienia (ETR)

Urząd Miejski w Gorlicach

Urząd Miejski w Gorlicach, inaczej urząd albo ratusz to dwa budynki (A i B) położone obok siebie przy gorlickim Rynku. Budynek A znajduje się przy ul. Rynek 2, a budynek B przy Placu Kościelnym 1. W urzędzie pracuje burmistrz i urzędnicy. Burmistrzem jest Rafał Kukla. Burmistrzowi w pracy pomagają zastępca, sekretarz, skarbnik oraz pozostali pracownicy urzędu. Urząd podzielony jest na wydziały i biura, które zajmują się różnymi sprawami.

Główna siedziba urzędu to budynek A przy ul. Rynek 2. Tutaj możesz przyjść i załatwić swoją sprawę. Wszystkie potrzebne informacje uzyskasz w Punkcie Informacji. Jest zaraz przy wejściu do budynku po prawej stronie. Większość spraw urzędowych załatwisz w Biurze Obsługi Klienta. Znajduje się ono na parterze ratusza po lewej stronie, naprzeciwko Punktu Informacji. Dowiesz się tutaj, co masz dalej robić.

Urząd otwierany jest o godzinie 7.30 i zamykany o godzinie 15.30.

Aby załatwić swoją sprawę nie trzeba przychodzić do urzędu.

  • Możesz napisać zwykły list lub przesłać e-mail.

Adres pocztowy to: Urząd Miejski w Gorlicach, Rynek 2, 38-300 Gorlice.

Adres poczty internetowej to: um@um.gorlice.pl

  • Możesz też zadzwonić na numer telefonu: 18 35 36 200

Informacja dla osób ze szczególnymi potrzebami

W pobliżu urzędu (przy ul. Wróblewskiego – naprzeciwko Bazyliki Mniejszej) wyznaczono miejsca parkingowe dla osób z niepełnosprawnościami – oznaczone niebieska kopertą. Parter budynku głównego przy ul. Rynek 2 (budynek A) jest dostępny dla osób z niepełnosprawnościami. Toaleta dla osób z niepełnosprawnościami znajduje się na parterze tego budynku.

Żeby załatwić sprawy w Urzędzie, osoby z niepełnosprawnościami mogą:

  • napisać potrzebne pismo i wysłać je na adres: Urząd Miejski w Gorlicach, Rynek 2, 38-300 Gorlice,
  • przynieść pismo, dokumenty do Biura Obsługi Klienta,
  • napisać pismo i wysłać je za pomocą platformy e-PUAP: www.epuap.gov.pl. ePUAP to skrót nazwy Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej. Do tego sposobu trzeba mieć internet i swoje konto w ePUAP.
  • napisać wiadomość i wysłać ją na adres e-mailowy: um@um.gorlice.pl
  • wysłać faks pod numer 18 35 51 212,
  • zadzwonić pod numer 18 35 36 200,
  • przyjść do Urzędu i spotkać się z pracownikiem w godzinach pracy Urzędu

Jeśli jesteś osobą głuchą i słabosłyszącą możesz kontaktować się z pracownikami za pomocą wideotłumacza języka migowego. Tłumacz jest za darmo i nie trzeba się wcześniej umawiać. Usługa dostępna jest w Biurze Obsługi Klienta. Miejsca z wideotłumaczem oznaczone są rysunkiem migających dłoni. Usługa będzie dostępna od 1 marca 2021 r.

Rysunek migających dłoni.

Jeśli jesteś osobą niewidomą lub mającą duże problemy z widzeniem także możesz załatwić wszystkie swoje sprawy. Pracownicy urzędu pomogą załatwić Twoją sprawę. Poinformuj ich o Twoich problemach ze wzrokiem i powiedz jak można Ci pomóc.

Jeśli przy poruszaniu się pomaga Ci pies przewodnik, możesz z nim przyjść do urzędu.

Czym zajmuje się Urząd?

W Urzędzie możesz na przykład:

  • zameldować się,
  • zgłosić prowadzenie własnej firmy,
  • wyrobić dowód osobisty,
  • zgłosić, gdy urodzi się dziecko,
  • otrzymać akt zgonu oraz akt urodzenia,
  • wziąć ślub cywilny,
  • zapłacić podatki i inne opłaty,
  • otrzymać pozwolenie na wycięcie drzewa.

Urząd zajmuje się także:

  • budową i remontem dróg miejskich, chodników i ścieżek rowerowych,
  • oświetleniem ulic,
  • wodociągami i kanalizacją,
  • remontem budynków, które należą do miasta,
  • edukacją: prowadzeniem szkół, przedszkoli i żłobka,
  • prowadzeniem miejskiej biblioteki, domu kultury, ośrodka sportu i rekreacji,
  • ochroną środowiska i zielenią w mieście,
  • wywożeniem śmieci z terenu miasta,
  • utrzymaniem czystości i porządku,
  • budżetem miasta,
  • ustaleniem jakie będą podatki,
  • spisem ludności w mieście,
  • spisem firm, które są w mieście,
  • organizacją różnych wyborów, na przykład na Prezydenta Polski, wybory do Sejmu i Senatu,
  • ochroną zabytków,
  • współpracą z organizacjami pozarządowymi,
  • bezpieczeństwem: Pracownicy Urzędu to też Straż Miejska, która pilnuje spokoju i porządku w mieście. Strażnicy codziennie patrolują miasto.
  • zarządzaniem w trudnych sytuacjach, na przykład w czasie powodzi lub suszy,
  • różnymi sprawami z zakresu wojska,
  • planowaniem przestrzeni w mieście,
  • promocją miasta,
  • organizacją wydarzeń kulturalnych, rekreacyjnych i sportowych,
  • świadczeniami rodzinnymi, programem 500 plus i programem Dobry Start.

Wszystkie informacje o Mieście Gorlice możesz znaleźć na stronach internetowych:

Informacja o Urzędzie Miejskim w Gorlicach w tekście łatwy do czytania i zrozumienia do pobrania tutaj (pdf, 473kb)