Wiadomości

Środa, 1 czerwca 2022

Dodatkowe dofinansowanie na likwidację odpadów na terenie byłej Rafinerii

Nielegalne składowisko odpadów znajdujące się na terenie byłej Rafinerii Glimar, jest jednym z najpoważniejszych problemów, z jakim w ostatnim czasie przyszło się zmierzyć władzom Miasta Gorlice. Do końca 2021 roku wywieziona została spora część odpadów niebezpiecznych zalegających w zbiornikach wielkogabarytowych, jak i mniejszych pojemnikach. Odpady te zostały dostarczone do odpowiednich instalacji, gdzie poddano je prawidłowym procesom odzysku lub unieszkodliwienia. W trakcie realizacji wywozu, okazało się jednak, że składowisko jest większe niż wykazały początkowe szacunki, a całkowite usunięcie odpadów wymagać będzie kolejnych nakładów finansowych.

Miasto Gorlice z pozytywnym skutkiem podjęło działania związane z ubieganiem się o środki na ten cel i pozyskało dodatkowe dofinansowanie z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie.

Wczoraj (31.05) podpisany został aneks do umowy dotacyjnej pn. „Likwidacja zagrożenia dla zdrowia i życia ludzi oraz środowiska, powodowanego odpadami magazynowanymi/składowanymi w miejscu na ten cel nieprzeznaczonym, tj. na terenie byłej Rafinerii Nafty „Glimar” w Gorlicach przy ul. Kard. St. Wyszyńskiego 2”, który zakłada rozszerzenie jej zakresu. Aneks dotyczy wywozu 2550 ton (Mg), za kwotę 24 923 700 zł, w tym zwiększenie dofinansowania o 19 938 960 zł, co stanowi 80% wartości przedsięwzięcia.

Prócz dotacji, montaż finansowy wywozu uzupełni pożyczka z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Krakowie – 4 052 000 zł oraz środki z budżetu Miasta Gorlice w wysokości 932 740 zł.

Po zmianach, całościowy koszt realizacji zadania wyniesie 75 183 700 zł (uprzednio 50 260 000 zł) w tym dotacja z NFOŚiGW w kwocie 60 146 960 zł (uprzednio 40 208 000 zł).

Likwidacja nielegalnego składowiska na terenie Gorlic jest nie lada wyzwaniem, które kategorycznie musi zostać zrealizowane. Udaje się to w dużej mierze dzięki pozyskanej bezzwrotnej dotacji NFOŚiGW w wymiarze do 80% kosztów zadania. Na chwilę obecną całościowy koszt wywozu odpadów z byłej Rafinerii przekracza 75 milionów zł, dlatego środki te są niezbędne aby zapewnić bezpieczeństwo mieszkańcom, co jak wiadomo jest tutaj priorytetową kwestią – mówi Burmistrz Miasta Gorlice Rafał Kukla.

Zadanie zrealizowane zostanie w roku bieżącym. Wywóz kontynuować będzie wyłonione w przetargu konsorcjum firm MO-BRUK SA i SARPI Dąbrowa Górnicza Sp. z o.o.

Dziękujemy za wsparcie Zarządowi oraz Radzie Nadzorczej Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie. Słowa podziękowania kierujemy także do Senatora Wiktora Durlaka oraz Poseł na Sejm RP Barbary Bartuś.