Tytuł projektu:
Punktowa przebudowa infrastruktury drogowej – Miasto Gorlice
Nr projektu: FEMP.04.07-IZ.00-020/25
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach programu Fundusze Europejskie dla Małopolski 2021 - 2027
Priorytet FEMP.04 Fundusze europejskie dla transportu regionalnego
Działanie FEMP.04.07 Drogi powiatowe - ZIT
Typ projektu B: Bezpieczeństwo na drogach, w tym budowa obiektów przeznaczonych do nauki dzieci i młodzieży przepisów
ruchu drogowego
Data podpisania umowy o dofinansowanie: 14 sierpnia 2025 r.
Okres realizacji projektu: od 2024-09-01 do 2026-10-31
Beneficjent:
Miasto Gorlice
Projekt ma na celu poprawienie i udoskonalenie zrównoważonej i odpornej na zmiany klimatu mobilności w mieście Gorlice, co przyczyni się do wzrostu bezpieczeństwa osób korzystających z infrastruktury drogowej.
Stan obecny:
- stan techniczny: obecny stan dróg charakteryzuje się miejscowymi spękaniami, występującymi nierównościami oraz częściowym brakiem normatywnych chodników i poboczy.
- wpływ na środowisko: niezadowalający stan drogi powoduje negatywny wpływ na środowisko, m.in. poprzez generowanie hałasu, zwiększoną emisję spalin i pyłów, co ma niekorzystne skutki dla jakości powietrza oraz zdrowia ludzi i środowiska.
- bezpieczeństwo: niedostateczne zapewnienie bezpieczeństwa zarówno dla pieszych, jak i pojazdów, zwłaszcza w kontekście prognozowanego wysokiego natężenia ruchu w tym dojazd do terenów inwestycyjnych oraz bliskości drogi krajowej DK 28.
Cel projektu:
Głównym celem projektu jest poprawa bezpieczeństwa na drogach publicznych w Gorlicach, w tym poprawa bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów oraz poprawa dostępności komunikacyjnej drogi powiatowej i dróg gminnych do terenów inwestycyjnych oraz drogi krajowej nr 28 poprzez zapewnienie odpowiedniej jakości podróży na rozbudowywanej drodze powiatowej i drogach gminnych w Gorlicach.
Realizacja projektu poprawi łączność komunikacyjną pomiędzy drogą powiatową nr 1471K i drogami gminnymi a układem sieci dróg wojewódzkich i krajowych poprzez stworzenie warunków do zaspokajania potrzeb kierowców i pieszych oraz rozwoju gospodarczego regionu.
Celem projektu jest także poprawa stanu technicznego nawierzchni jezdni i ciągów pieszo-rowerowych wraz z prawidłowym odwodnieniem i oznakowaniem dróg w celu doprowadzenia ich do normatywnych parametrów. Zapewnienie bezpieczeństwa i płynności ruchu dla użytkowników drogi, a co za tym idzie zwiększenie komfortu z jej korzystania i łatwości podróży.
Projekt rozbudowy drogi powiatowej i dróg gminnych, stanowi kluczowy krok w kierunku poprawy infrastruktury drogowej oraz zwiększenia bezpieczeństwa ruchu drogowego w Gorlicach. Jego realizacja przyczyni się nie tylko do poprawy jakości korzystania z tego ciągu komunikacyjnego, ale także do podniesienia atrakcyjności regionu jako miejsca do życia, pracy i turystyki.
Przedmiotem projektu jest rozbudowa skrzyżowania drogi powiatowej nr 1471 K (ul. 11 Listopada) z drogami gminnymi nr 270305 K (ul. Korczaka) i 270274 K (ul. Bardiowska) na skrzyżowanie typu rondo wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną.
Inwestycja zlokalizowana jest na terenie Miasta Gorlice w powiecie gorlickim w miejscu istniejącego skrzyżowania typowego czterowlotowego z pierwszeństwem przejazdu drogą powiatową.
Dojazdy do projektowanego skrzyżowania typu rondo przebiegają śladem istniejących dróg miejskich i powiatowej o nawierzchni bitumicznej.
W ramach planowanego zamierzenia przewidziano: rozbudowę skrzyżowania, rozbudowę drogi powiatowej numer 1471K, rozbudowę dróg gminnych numer 270305K i 270305K, przebudowę i budowę chodników ścieżek rowerowych, przebudowę istniejących zjazdów, budowę systemu odwodnienia w postaci kanalizacji deszczowej, przebudowę oświetlenia, montaż elementów bezpieczeństwa ruchu, wprowadzenie i montaż elementów organizacji ruchu drogowego, rekultywację terenu.
W zakresie kolidujących sieci infrastruktury technicznej przewidziano rozbiórkę kolidujących sieci uzbrojenia terenu: budowę i przebudowę sieci elektrycznych średniego i niskiego napięcia oraz sieci oświetlenia ulicznego, sieci kanalizacyjnej deszczowej sanitarnej, sieci gazowej niskiego ciśnienia, sieci wodociągowych oraz przebudowę sieci teletechnicznych.
Zadania realizowane w projekcie:
- opracowanie dokumentacji projektowej
- roboty budowlane
- nadzór inwestorski
- wypłaty odszkodowań na podstawie wydawanych decyzji administracyjnych (decyzja ZRID)
- koszty pośrednie
Efekty, rezultaty projektu:
- rozwój gospodarczy: umożliwienie lepszego dostępu do terenów inwestycyjnych, co przyczyni się do rozwoju firm działających w regionie - podnosząc ich standardy komunikacyjne.
- poprawa środowiska: rozbudowa układu drogowego przyczyni się do ograniczenia negatywnego wpływu na środowisko, poprzez redukcję hałasu i emisji spalin.
- bezpieczeństwo: zwiększone środki bezpieczeństwa na drodze powiatowej i drogach gminnych poprawią bezpieczeństwo zarówno dla pieszych, jak i użytkowników pojazdów.
Grupy docelowe projektu:
Grupę docelową na poziomie lokalnym będzie stanowić społeczność miasta Gorlice i okolicznych gmin oraz powiatów, tj. mieszkańcy oraz przedsiębiorstwa, które korzystają z dróg i infrastruktury transportowej w ramach miejsca objętego projektem.
Na szczeblu regionalnym beneficjentami projektu będą mieszkańcy, przedsiębiorcy, inwestorzy, uczniowie, studenci, jednostki samorządowe i kulturalne oraz turyści.
Ponadto, do grupy odbiorców projektu zalicza się również przedstawicieli władz lokalnych m.in. powiaty i gminy, którzy są odpowiedzialni za planowanie i zarządzanie infrastrukturą drogową w regionie.
Użytkownikami dróg na poziomie międzynarodowym będą kierowcy korzystające z sieci transportowej utworzonej przez ciąg drogowy drogi powiatowej, drogi wojewódzkiej i DK 28.
Szczegółowo odbiorcami projektu będą:
- mieszkańcy Miasta Gorlice i Powiatu Gorlickiego, dla których rozbudowana infrastruktura drogowa poprawi dostęp i dojazd do miejsc pracy, handlu, nauki czy innych aktywności;
- mieszkańcy terenu przy rozbudowywanej drodze, ze względu na obniżenie negatywnego wpływy ciągu drogowego na środowisko i podniesienie bezpieczeństwa pieszych;
- przedsiębiorcy działający w strefach gospodarczych i strefach handlowych oraz osoby i firmy z nimi współpracujące;
- turyści odwiedzający powiat gorlicki, korzystający z jego oferty turystycznej,
- uczestnicy ruchu międzynarodowego przejeżdżający tranzytem przez Gorlice,
- rowerzyści i inni niechronieni użytkownicy ruchu drogowego.
Całkowita wartość projektu: 5 624 208,33 zł
Dofinansowanie z Funduszy Europejskich: 4 780 577,09 zł
#FunduszeUE #FunduszeEuropejskie