Wiadomości

Poniedziałek, 24 października 2022

Nie dzwoni, a opowiada. Na gorlickim Rynku stanęła budka nietelefoniczna!

Dzień dobry, tu Ignacy Łukasiewicz. Tak, ten od lampy naftowej, i nie tylko. Opowiem Ci o Mieście Światła i jego pięknych okolicach, chcesz posłuchać? Wystarczy, że podniesiesz słuchawkę...
Budka nietelefoniczna na gorlickim Rynku.
Pierwsza w regionie budka „nietelefoniczna” stanęła właśnie na gorlickim Rynku. W budce umieszczony jest aparat telefoniczny, ale nie można z niego zadzwonić – można natomiast wyruszyć w fantastyczną przygodę w Beskidzie Gorlickim!

To kreatywna instalacja artystyczna – zrewitalizowana i przearanżowana budka telefoniczna. Podnosząc słuchawkę poznacie wiele ciekawych historii, których na próżno szukać w Wikipedii – legendy, zakulisowe wątki rozmaitych zaszłości i to w dodatku „z pierwszej ręki”, bo przedstawione przez samego Ignacego Łukasiewicza, z którym połączycie się osobiście za pośrednictwem tegoż, jakże wdzięcznego wehikułu czasu. Zapraszamy w podróż po Beskidzie Gorlickim!

Budka stanęła dzięki współpracy LGD „Beskid Gorlicki” oraz Miasta Gorlice, w ramach promocji marki lokalnej „Karpating”.

Budki telefoniczne zniknęły z krajobrazu polskich miast i wsi ładnych parę lat temu. Budka nietelefoniczna w 100% przypomina dawne budki, z tą jednak różnicą, że jest  bardziej atrakcyjna graficznie. Nasza budka nawiązuje do naftowej historii regionu i patrona 2022 roku – Ignacego Łukasiewicza – wynalazcy, farmaceuty i twórcy światowego przemysłu naftowego.

Tematy „rozmów” w naszej budce:

  • Skandal w regionie i zakupy dla młodej żony
  • Beskidnicy i kaci
  • O obciętych głowach i wielkiej kolekcji motyli
  • Miasto światła - kraina czarnego złota
  • Życiodajne światło
  • Śladami nieobecnych
  • Skarby Ziemi Gorlickiej
  • O słynnym cadyku i wielkim żydowskim weselu
  • Eliksir długowieczności
  • Dalsze sprawunki - wsie łemkowskie

Opowieści zostały przygotowane zarówno w języku polskim, jak i angielskim.

Siłą tej instalacji jest bezpośredni kontakt z ludźmi i zaproszenie ich do interakcji, a także fakt, że jest ona adresowana do osób w każdym wieku – te „wcześniej urodzone” z sentymentem odwiedzą znaną sobie budkę, z kolei młodszych przyciągnie ciekawość! Budka jest „przewodnikiem-podpowiadaczem”, ożywionym reliktem w nowej, pięknej roli oraz wyjątkową atrakcją turystyczną. Swoją oryginalną formą instalacja przyciąga, wabi i intryguje przechodniów. Ponadto inspirująco wpływa na przestrzeń publiczną, łącząc ducha innowacyjności z siłą tradycji.

Pomysłodawcą projektu instalacji jest Maciej Hanusek. Jego budki stoją już w różnych miastach w Polsce. Wchodzisz do środka i znikasz w atmosferze wyjątkowej historii. To jest miejsce, w którym zatrzymuje się czas. Tak jak zatrzymuje się podczas ważnej rozmowy – uwaga jest tylko tu i teraz – mówi Maciej. 
Budka nietelefoniczna na gorlickim Rynku.
Budka nietelefoniczna na gorlickim Rynku.

Budka nietelefoniczna na gorlickim Rynku.
Budka nietelefoniczna na gorlickim Rynku.
Budka nietelefoniczna na gorlickim Rynku.
Budka nietelefoniczna na gorlickim Rynku.
Budka nietelefoniczna na gorlickim Rynku.
Budka nietelefoniczna na gorlickim Rynku.


Logo marki Karpating.