Przejdź do druki i wnioski do pobrania
Przejdź do treści Przejdź do stopki
W Gorlicach o wspólnych projektach Małopolski i Kraju Preszowskiego

W Gorlicach o wspólnych projektach Małopolski i Kraju Preszowskiego

Treść

W środę (13 stycznia) w Urzędzie Miejskim w Gorlicach zorganizowane zostało spotkanie Marszałka Województwa Małopolskiego Jacka Krupy z przewodniczącym Samorządowego Kraju Preszowskiego Petrem Chudikiem. Rozmawiano o wspólnych projektach drogowych oraz ścieżkach działania dla projektów flagowych w ramach programu Interreg Polska - Słowacja. Gospodarzem debaty, w której uczestniczyli także członek Zarządu Województwa Małopolskiego Leszek Zegzda i wiceprzewodniczący SKP Štefan Bieľak był burmistrz Rafał Kukla.

W lutym 2015 roku Komisja Europejska zatwierdziła Program Operacyjny Interreg VA Polska – Słowacja 2014 - 2020, który będzie wspierał projekty w zakresie ochrony i promocji dziedzictwa przyrodniczego i kulturowego, rozwoju transportu oraz poprawy jakości edukacji.

- W ramach  współpracy nad Programem Współpracy Transgranicznej wypracowaliśmy już szereg przedsięwzięć, zwłaszcza dotyczących infrastruktury drogowej – informował marszałek Jacek Krupa. - Wstępnie mamy przygotowane cztery projekty, które czekają na akceptację obydwu stron - mówił. Przypomniał również, że zbliżają się terminy składania aplikacji i niewiele czasu zostało, by ostatecznie uzgodnić i przygotować wszystkie dokumenty.

Na Program Współpracy Transgranicznej ma zostać przeznaczone 155 mln euro. - To kwota przeznaczona jest nie tylko na współpracę pomiędzy Województwem Małopolskim a Krajem Preszowskim, ale także dla uczestniczących w Programie: Kraju Żylińskiego oraz województw: śląskiego i  podkarpackiego – zaznaczył marszałek.

77,5 mln euro, czyli połowa alokacji programu przeznaczona zostanie na zadania w ramach osi priorytetowej dotyczącej ochrony, promowania i rozwoju dziedzictwa kulturowego i naturalnego, 55,8 mln euro na zrównoważony transport transgraniczny, 12,4 mln euro na rozwój edukacji transgranicznej i uczenia się przez całe życie, a 9,3 mln euro na pomoc techniczną.

Pod dyskusję poddano propozycje wspólnych projektów drogowych Województwa Małopolskiego i Kraju Preszowskiego. Planowane przedsięwzięcia omawiała Marta Maj, pełniąca obowiązki dyrektora Zarządu Dróg Wojewódzkich. Na 3,5 mln euro szacowana jest modernizacja infrastruktury drogowej prowadzącej do przejścia granicznego Becherov – Konieczna, zakładająca m.in. przebudowę fragmentów dróg w ciągu DW nr 977 na odcinku Gorlice – Gładyszów. Po stronie słowackiej planowana jest przebudowa fragmentów dróg w ciągu drogi II kategorii nr 545 na odcinku Becherov – granica państwa, a koszt przedsięwzięcia zawarłby się w kwocie 2,5 mln euro. Przedmiotem kolejnego projektu jest przebudowa DW 971 na odcinku Krynica – Piwniczna-Zdrój oraz budowa lub przebudowa fragmentów dróg III kategorii Mnisek nad Popradem – Sulin, Sulin – Mały Lipnik, Plavnica – Legnava wraz z budową mostu w Miliku (z 1-kilometrowym dojazdem) i wykonaniem ścieżek rowerowych uzupełniających ciąg EuroVelo 11.

- O tej drodze trzeba mówić szczególnie w kontekście szlaku rowerowego EuroVelo 11, ponieważ w ten sposób pojawia się możliwość sfinansowania jego fragmentu ze środków przeznaczonych na modernizację dróg. W ten sposób będzie więcej pieniędzy na budowę ścieżek rowerowych na innych odcinkach – podkreślał członek ZWM Leszek Zegzda. - Drogi są dla nas niezmiernie ważne, ale mamy także w Małopolsce wielki program budowy dróg rowerowych. Chcemy w ciągu najbliższych paru lat wybudować 600 km takich szlaków - dodał marszałek Jacek Krupa. Leszek Zegzda zaapelował do przedstawicieli delegacji słowackiej o wsparcie starań Małopolski w zabiegach o realizację przedsięwzięcia na obszarze przygranicznym. Od Muszyny do Nowego Sącza trasa ma przebiegać po stronie polskiej, zaś od Starej L’ubovňi do Piwnicznej-Zdroju po stronie słowackiej, stanowiąc odcinki EuroVelo 11. - Dla rozwoju turystyki południowej części naszego regionu budowa ścieżek rowerowych to absolutnie kwestia priorytetowa – zaznaczył.

Projekt „Modernizacja pienińskiej infrastruktury komunikacyjnej” przewiduje modernizację fragmentów dróg powiatowych Krościenko – Szczawnica i Krośnica – Sromowce Niżne oraz drogi wojewódzkiej nr 969 na odcinku Dębno – Krościenko, wraz z budową ścieżek rowerowych. Po stronie słowackiej remontem zostaną objęte drogi Hniezdne - Spišská Stará Ves, Spišská Belá - Spišské Hanušovce oraz Haligovce - Toporec. Przedmiotem ostatniego z omawianych projektów jest budowa nowego mostu i modernizacja infrastruktury drogowej w rejonie przejścia Łysa Polana. Przedsięwzięcie wymaga jeszcze dodatkowych prac uzgodnieniowych i koncepcyjnych.

Podczas spotkania poruszono także problem braku na granicy z Krajem Preszowskim pełnotowarowego przejścia granicznego. W chwili obecnej najbliższe przejścia bez ograniczeń to Cieszyn w województwie śląskim i Barwinek w województwie podkarpackim. Potencjalne lokalizacje przejścia na południowej granicy Małopolski to Muszynka – Kurov, Piwniczna – Mniśek oraz Chyżne - Trstena. Propozycją strony polskiej jest Muszynka – Kurov, wymaga to jednak modernizacji 7 kilometrów drogi po stronie słowackiej.

Sporo uwagi poświęcono pierwszemu etapowi naboru do Programu na tzw. projekty flagowe. - Wpłynęło 37 koncepcji z obszaru: ochrona, planowanie i rozwój dziedzictwa kulturalnego i naturalnego. Z Małopolski pochodzi dwanaście propozycji, z których dziewięć zostało dopuszczonych do oceny merytorycznej przez Wspólny Sekretariat – informował marszałek Jacek Krupa. O szczegółach mówiła dyrektor Departamentu Polityki Regionalnej UMWM, Joanna Urbanowicz, która podkreśliła potrzebę szybkiego „przekształcenia” koncepcji na konkretne projekty składane do konkursu w przypadku umieszczenia ich przez oceniających na liście rezerwowej.

Wśród propozycji przygotowanych przez podmioty po stronie polskiej znalazły się projekty: Transgraniczny Program Rozwoju Turystyki Zrównoważonej na Pograniczu Polsko Słowackim (Podhalańska PWSZ w Nowym Targu), Inicjatywa polskich i słowackich ośrodków akademickich na rzecz diagnozy potrzeb transgranicznego rynku pracy oraz kształcenia kadr dla zrównoważonego rozwoju pogranicza (Staropolska Szkoła Wyższa w Kielcach – Wydział w Myślenicach), Uzdrowiska Pogranicza polsko – słowackiego jako rozpoznawalny w skali Europy obszar realizacji turystyki zdrowotnej – etap I – budowa pętli rowerowej łączącej miejscowości uzdrowiskowe Doliny Popradu (Związek Międzygminny „Perły Doliny Popradu”), Nauka bez granic WUP w Krakowie - Zespół w Nowym Sączu), Karpacka Mapa Przygody 2.0 (MCK „Sokół” w Nowym Sączu), Magiczne Pogranicze (Gmina Biecz), Historyczno – Kulturowo – Przyrodniczy Szlak wokół Tatr – etap II (EUWT Tatry), Czarno – biały. Ochrona karpackich i podkarpackich populacji bociana czarnego i bociana białego (Fundacja Wspierania Inicjatyw Ekologicznych w Krakowie) oraz Karpacki Szlak Architektury Drewnianej (MOT). Obecnie trwa ocena jakościowa dokonywana przez ekspertów, powołanych przez Instytucję Zarządzającą Programem. Jej wyniki będą znane w I kwartale 2016 r.

Rozmawiano również o aktualizacji dokumentu „Obszary strategiczne współpracy transgranicznej Województwa Małopolskiego i Samorządowego Kraju Preszowskiego”. Ustalono, że jego weryfikacja i doprecyzowanie przez poszczególne strony nastąpi jeszcze w I kwartale bieżącego roku.

Źródło: www.malopolskie.pl

GALERIA