Przejdź do druki i wnioski do pobrania
Przejdź do treści Przejdź do stopki
Weekendowe pociągi Kraków – Gorlice?

Weekendowe pociągi Kraków – Gorlice?

Treść

Jak podaje portal www.rynek-kolejowy.pl jest szansa na powrót połączeń regionalnych z Krakowa do Gorlic. Województwo małopolskie rozważa różne warianty poprawy komunikacji we wschodniej części woj. małopolskiego, o co od dłuższego czasu zabiegają mieszkańcy regionu gorlickiego.  

Już od wielu lat nie kursują bezpośrednie regionalne połączenia kolejowe z Krakowa do Gorlic i Biecza. Wielokrotnie zmieniały się warunki wskazywane jako konieczne do spełnienia, by takie pociągi mogły zostać uruchomione i dofinansowane przez Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego. Początkowo uwagę kierowano na brak możliwości wejścia z taką ofertą ze względu na trwające prace remontowe na magistrali E30 Rudzice (Kraków) – Tarnów, które obecnie powoli dobiegają końca. Później argumentem na "nie" stał się m.in. kiepski stan torowiska pomiędzy Stróżami a Gorlicami i Jasłem, a co za tym idzie, brak możliwości wypracowanie atrakcyjnego czasu przejazdu. Kolejne sprzeciwy urzędników opierały się o niewystarczającą frekwencję w latach ubiegłych.

W marcu br. uruchomiono studencki pociąg Przewozów Regionalnych z Rzeszowa do Gorlic. Pociąg, m.in. dzięki atrakcyjnemu rozkładowi jazdy i systemowi zniżek na podstawie biletu, cieszy się rosnącą popularnością. Na jego finansowanie zgodziły się urzędy marszałkowskie woj. podkarpackiego i małopolskiego, a część kosztów pokrywają również samorządy lokalne. Był to swego rodzaju ewenement, biorąc pod uwagę wcześniejsze stanowiska obu urzędów marszałkowskich wobec tematu pociągów do Gorlic. Dodatkowym pozytywnym czynnikiem względem planów na przyszłość jest kończący się remont magistrali Kraków – Tarnów, którego efekty już teraz widać w czasie przejazdu pociągów z Krakowa do Tarnowa czy Stróż.

Województwo Małopolskie prowadzi właśnie prace związane z konstrukcją oferty przewozowej w rozkładzie jazdy 2016/2017. – Rozważane są różne warianty obsługi komunikacyjnej południowo-wschodniej Małopolski, w tym uruchomienie weekendowych pociągów relacji Kraków – Gorlice w terminach kursowania jak istniejące połączenie Rzeszów – Jasło – Gorlice. Ostateczną decyzję podejmie jednak Zarząd Województwa Małopolskiego i będzie ona uzależniona od kosztów obsługi całej oferty przewozowej na terenie województwa – poinformowało biuro prasowe UMWM. Urząd zastrzega, że Zarząd Województwa Małopolskiego swoją decyzję może uzależnić od partycypacji samorządów lokalnych w kosztach uruchomienia połączenia.

Układ sieci kolejowej w okolicach Gorlic wymusza zmianę kierunku jazdy pociągów, które miałyby wjeżdżać do centrum miasta z kierunku Stróż (Tarnowa/Krakowa). W tej sytuacji kilkukrotnie przewijał się pomysł, by wybudować łącznicę w Gorlicach Zagórzanach i dodatkowo skrócić czas przejazdu o kilkanaście minut. Nie wiadomo jednak, czy pociągi z Krakowa kończyłyby bieg w Gorlicach Zagórzanach czy – jak pociągi z Rzeszowa – w centrum Gorlic. Wiadomo jednak, że na stacji w Zagórzanach pociągi z Krakowa byłyby skomunikowane z tymi w kierunku Jasła. Może to sugerować, że UMWM nie będzie optował za wjazdem pociągów z Krakowa do samego centrum Gorlic. Takie rozwiązanie byłoby sensowne m.in. w przypadku pociągów kursujących z Krakowa do Biecza czy Jasła.

W ciągu kilku najbliższych lat niezbędny może okazać się remont linii kolejowej 108 na odcinku Stróże – Jasło. Korzystają z niej nie tylko Przewozy Regionalne z pociągiem do Gorlic, ale również przewoźnicy towarowi i PKP IC uruchamiając pociąg Warszawa – Zagórz. W odniesieniu do remontu i budowy łącznicy, inaczej niż w latach ubiegłych, UMWM nie przyjmuje kategorycznego stanowiska.

– W przypadku wystąpienia potencjału uzasadniającego dalsze uruchamianie przewozów o charakterze użyteczności publicznej na linii kolejowej nr 108, pociągi zostaną utrzymane. W przeciwnym razie warunkiem koniecznym do wznowienia połączenia będzie poprawa stanu infrastruktury na odcinku Stróże – Gorlice. Łącznica w Gorlicach Zagórzanach nie jest konieczna, gdyż Województwo Małopolskie będzie dążyło do zapewnienia skomunikowania na stacji Gorlice Zagórzany z pociągami w kierunku Jasła, jeśli tylko Województwo Podkarpackie będzie zainteresowane ich utrzymaniem – poinformowało biuro prasowe UMWM.

Warto dodać, że projekt „Rewitalizacja linii kolejowej nr 108 – odcinek Stróże – granica województwa” znajduje się na liście przedsięwzięć warunkowych Kontraktu Terytorialnego dla Województwa Małopolskiego, których realizacja uzależniona jest m.in. od dostępności środków finansowych.

Źródło: www.rynek-kolejowy.pl

Tagi